Wekken waterkrachtcentrales ook snachts energie op?

Dit is voor mijn profielwerkstuk. Ik ben benieuwd hoeveel uur een waterkrachtcentrale per dag energie opwekt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (1)

Jazeker. Het mooie van een waterkrachtcentrale is dat er geen verschijnselen bij te pas komen (vuur, opslag van brandstoffen) die steeds bewaakt moeten worden. Uiteraard moet je voorkomen dat voorwerpen, dieren of mensen de turbines worden ingezogen, maar daartoe volstaan stevige stalen roosters (niet slechts een, maar meerdere in afnemende grootte van openingen -- je wilt ook geen takken of ander klein vuil door de turbine laten spoelen). Maar eenmaal aangelegd werken die voorzieningen ook zonder toezicht. Dat toezicht zal er trouwens (bijv. in verband met veiligheid in het algemeen) toch zijn; maar 1 a 2 personen volstaan om' de wacht te houden'. Dus deze centrales werken dag en nacht door. Nu is het energiegebruik natuurlijk overdag groter dan 's nachts, zodat er s nachts vaak minder turbines werken dan overdag. Maar enkele drukken op de knoppen volstaan om die 's morgens vroeg in, en 's avonds laat weer uit te schakelen.
Overigens wekken veel windturbines ook 's nachts energie op; en ook daar wordt de opwekking afgestemd op de behoefte (en mogelijkheden -- waterkracht levert haar energie meer constant dan windkracht).

Toegevoegd na 37 seconden:
om je vraag formeel te beantwoorden, dat kan 24 uur per dag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankje! Maar waarom staat bijvoorbeeld waterkrachtcentrale Maurik maar 318 dagen per jaar te draaien?
Amadea
8 jaar geleden
Dat staat heel goed uitgelegd in http://www.wot.utwente.nl/publications/cde/waterkracht.pdf : tussen de 1 à 2 dagen en een week per jaar moet een waterkrachtcentrale worden stilgelegd voor groot onderhoud.
Dagelijks moet worden gecontroleerd of er geen opstoppingen in het aanvoerkanaal zitten. Ook is
het belangrijk eventuele lekkages snel te repareren. En lek kan snel groter worden en de grond langs of onder het kanaal wegspoelen. De bezinkingstank moet leeg geschept worden zodra deze te vol raakt met bezinksel. Ook het vuilrooster voor de drukpijp moet ontdaan worden van vuil indien nodig. De drukpijp zelf vergt weinig onderhoud. Elke maand kijken of er geen lek is, is voldoende.
Turbines vergen weinig onderhoud zolang het water schoon gehouden wordt. Bij mechanische gebruik hangt het van de overbrenging af wat er aan onderhoud gedaan moet worden. Over het algemeen volstaat het om af en toe te controleren of de bouten en moeren nog goed vast zitten.