Kun je ...iets... over jezelf afroepen?

Als je een niet zo makkelijke/moeilijke of zelfs nare tijd achter de rug hebt en .. "life goes on!" .. en na een tijdje gebeuren er weer laten we zeggen 'niet zo leuke' dingen... kun je dat dan zelf hebben opgeroepen of 'over jezelf hebben afgeroepen'?
Als dit zo is, hoe dan, hoe gaat dit in zijn werk?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, je bent geen tovenaar, je kunt geen rampen over jezelf afroepen. Je kunt echter wel gelóven dat je dit doet. Met als gevolg dat je bij negatieve ervaringen direct denkt dat dit jou weer moest overkomen, en je positieve ervaringen negeert. Zo kun je in een negatieve spiraal terechtkomen, waarbij je door een fatalistische houding wat minder goed op gaat letten en bijvoorbeeld van de trap valt... Zie je wel, dit moest mij weer overkomen! Dat neemt niet weg dat sommige mensen gewoon wat meer pech in het leven hebben dan anderen...

Bronnen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Selffulfilli...

Je kunt op twee manieren iets over jezelf afroepen. -- De eerste manier is: je eigen levenshouding (zo zal ik het maar noemen, misschien is er een beter woord voor). Ik zal een voorbeeld geven uit eigen ervaring. Nadat ik al een tijdje in Nederland woonde en hier goed geaard was, vond ik de Nederlanders maar een gespannen, gestresst, eigenzuchtig volkje. Toen ik Duitse vrienden leerde kennen en vaak in Duitsland kwam, viel me op hoeveel meer ontspannen en medelevend de Duitsers waren. Niet alleen de vriendenkring, maar ook gewoon de onbekende mensen op straat. Diezelfde Duitse vrienden vertelden mij hetzelfde - maar dan andersom. Zij vonden de Duitses gespannen, gestresst en eigenzuchtig, en ze vonden juist de Nederlandse ontspannenheid en medelevendheid heel prettig. Dat heeft me aan het denken gezet. Dit kon toch niet allebei kloppen? Ik ontdekte dat het niet de Nederlanders waren die zo gespannen en eigenzuchtig waren, maar dat dit aan mijn eigen gedrag lag. In Nederland had ik vaak haast, wilde ik even snel ergens heen; daardoor leek mijn omgeving alleen maar in de weg te zitten. In Duitsland was ik juist ontspannen, en daardoor leken alle anderen ook ontspannen te zijn. In Nederland kwam ik dus mijn eigen gestresste houding tegen bij alle mensen op straat; in Duitsland kwam ik mijn eigen ontspannen houding tegen bij alle mensen op straat. Voor de Duitsers was dat natuurlijk precies andersom, die waren ontspannen als ze bij mij op bezoek waren. Op die manier riep ik dus gespannenheid en zelfzuchtigheid over mij af als ik in Nederland was - puur door mijn eigen houding. -- (De tweede manier volgt in een reactie, deze tekst is toch wat langer geworden dan ik dacht.)  

Uiteraard kan je dit over jezelf afroepen, doordat je minder goed in je vel zit. Hierdoor gebeuren minder leuke dingen, omdat je ergens negatief op reageert of de positieve dingen niet inziet. Anderzijds kan je dit soort dingen proberen om te draaien door de positieve kant te belichten, kansen te grijpen, rustig te blijven en alleen iets bij andere doen als jij dit zelf ook niet erg zou vinden.

Het gaat niet voor alles op dat je iets over je af kunt roepen maar voor een aantal zaken is dat wel zo. Een paar voorbeelden: Je bent ergens geweest en je moet laat op de avond weer naar huis. De kortste weg is door een als gevaarlijk bekend staande buurt. De langere weg loopt door een als veilig bekend staande buurt. Je neemt de kortste weg en wordt beroofd. Niet dat je niet in een veilige buurt beroofd had kunnen worden maar de kans was kleiner geweest. Je kat springt steeds op het aanrecht. Hij kan vanaf de grond niet zien of daar wat staat. Jij weet dat hij zal springen maar toch zet jij je dure porseleinen servies en je kristallen glazen op de rand van het aanrecht. Hij springt er middenin en je mooie spullen vallen kapot. Jij moet weg met de auto naar een afgelegen oord maar je hebt nog maar weinig benzine. Toch ga je zonder eerst te tanken op pad en strandt in the middle of nowhere.

Volgens noemen we dit fenomeen: Leven! In het leven is het vallen en opstaan... Door schade en schande wordt men wijs Dan het je ook nog zoiets als Karma. (de wet van oorzaak en gevolg) Wat je uitstraalt, komt weer bij jezelf terug. Als je dingen meemaakt die je ervaart als; negatief en je kan er helemaal niets goeds in vinden, dan komt dit terug bij jou als iets negatiefs net-zo-lang tot je begrijpt dat er ook iets positiefs in zit. Dus probeer altijd het positieve eruit te halen, ook al lijkt het ver te zoeken. De volgende tekst komt van: https://nl.wikipedia.org/wiki/Karma (bron) Wie goed doet, die goed ontmoet. Boontje komt om zijn loontje. Wie wind zaait, zal storm oogsten Wie een kuil graaft voor een ander, valt er zelf in. Wie de bal kaatst, kan hem terug verwachten.

Bronnen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Karma

Sommige mensen geloven in karma. Als je iets goed doet, dan gebeuren er zelf ook goede dingen met jou. Dat is ook een manier om 'dingen met jezelf te laten gebeuren'. En dan denk ik ook meteen aan wishfull - thinking. Je denkt dat er iets zal gebeuren, en door je houding, komt dat uit.

Ja, dit kan uitstekend; als je maar stom genoeg bent. Bij voorbeeld door de meneer die zich zo uitzinnig gedroeg dat er blijkbaar 6 agenten op zijn nek moesten gaan hangen om hem in bedwang te krijgen -- dat gebeurt toch niet zo maar. Ik citeer NOS teletekst: De man werd aangehouden omdat hij zich agressief gedroeg tegen hulpverleners van de instelling waar hij woont. Bij zijn aanhouding en vervoer naar het politiebureau verzette hij zich hevig. Op het politiebureau werd de man onwel waarna hij naar het ziekenhuis gebracht werd.De rijksrecherche onderzoekt of de agenten te ver zijn gegaan bij het in bedwang houden van de man. En nu gaan ze onderzoeken of de agenten in de fout zijn gegaan. Dat lijkt potjandrie wel de omgekeerde wereld. Dit heeft de man echt over zichzelf afgeroepen! Hoezo te vergaan, wie gaat er nou te ver? Om Geert Wilders en Mark Rutte te citeren: doe eens even normaal!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100