Kun je ...iets... over jezelf afroepen?

Als je een niet zo makkelijke/moeilijke of zelfs nare tijd achter de rug hebt en .. "life goes on!" .. en na een tijdje gebeuren er weer laten we zeggen 'niet zo leuke' dingen... kun je dat dan zelf hebben opgeroepen of 'over jezelf hebben afgeroepen'?
Als dit zo is, hoe dan, hoe gaat dit in zijn werk?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
6.8K

Antwoorden (7)

Nee, je bent geen tovenaar, je kunt geen rampen over jezelf afroepen.
Je kunt echter wel gelóven dat je dit doet. Met als gevolg dat je bij negatieve ervaringen direct denkt dat dit jou weer moest overkomen, en je positieve ervaringen negeert.
Zo kun je in een negatieve spiraal terechtkomen, waarbij je door een fatalistische houding wat minder goed op gaat letten en bijvoorbeeld van de trap valt... Zie je wel, dit moest mij weer overkomen!
Dat neemt niet weg dat sommige mensen gewoon wat meer pech in het leven hebben dan anderen...
SimonV
8 jaar geleden
Je kunt op twee manieren iets over jezelf afroepen.

--

De eerste manier is: je eigen levenshouding (zo zal ik het maar noemen, misschien is er een beter woord voor). Ik zal een voorbeeld geven uit eigen ervaring.

Nadat ik al een tijdje in Nederland woonde en hier goed geaard was, vond ik de Nederlanders maar een gespannen, gestresst, eigenzuchtig volkje. Toen ik Duitse vrienden leerde kennen en vaak in Duitsland kwam, viel me op hoeveel meer ontspannen en medelevend de Duitsers waren. Niet alleen de vriendenkring, maar ook gewoon de onbekende mensen op straat.

Diezelfde Duitse vrienden vertelden mij hetzelfde - maar dan andersom. Zij vonden de Duitses gespannen, gestresst en eigenzuchtig, en ze vonden juist de Nederlandse ontspannenheid en medelevendheid heel prettig.

Dat heeft me aan het denken gezet. Dit kon toch niet allebei kloppen?

Ik ontdekte dat het niet de Nederlanders waren die zo gespannen en eigenzuchtig waren, maar dat dit aan mijn eigen gedrag lag. In Nederland had ik vaak haast, wilde ik even snel ergens heen; daardoor leek mijn omgeving alleen maar in de weg te zitten. In Duitsland was ik juist ontspannen, en daardoor leken alle anderen ook ontspannen te zijn.

In Nederland kwam ik dus mijn eigen gestresste houding tegen bij alle mensen op straat; in Duitsland kwam ik mijn eigen ontspannen houding tegen bij alle mensen op straat. Voor de Duitsers was dat natuurlijk precies andersom, die waren ontspannen als ze bij mij op bezoek waren.

Op die manier riep ik dus gespannenheid en zelfzuchtigheid over mij af als ik in Nederland was - puur door mijn eigen houding.

--

(De tweede manier volgt in een reactie, deze tekst is toch wat langer geworden dan ik dacht.)

8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
leuk voorbeeld :)
Cryofiel
8 jaar geleden
De tweede manier is: je eigen reactie op gebeurtenissen. Ook hiervan zal ik een voorbeeld geven. Vroeger, als ik naar het station moest fietsen en het bleek te regenen, raakte ik in de stress. Regen was vervelend. Ik moest van alles doen: regenpak aantrekken, sleutels met moeite zoeken omdat die onder het regenpak zaten, en daardoor verloor ik tijd. Ik kreeg natte sokken, en ik kon verdorie niet op het perron gaan staan om op mijn trein te wachten omdat ik dan nog natter zou worden, dus moest ik ook nog eens in de fietsenstalling wachten. Nu zie ik al bij het opstaan dat het regent. Ik werk dan heel gewoon mijn ochtendrituelen ietsje sneller af, zodat ik in alle rust mijn regenpak kan aantrekken en mijn sleutels kan zoeken. Ik merk nog steeds dat ik natte sokken heb als ik op mijn werk aankom. Maar och, die drogen vanzelf wel, soms trek ik mijn schoenen uit en loop ik op mijn sokken door de gang (wat inmiddels navolging heeft gekregen bij een aantal collega's - best leuk!). Ik denk niet meer aan "die vervelende natte sokken", maar ik denk heel kort "komt vanzelf goed" en ik houd me er niet meer mee bezig - in plaats daarvan kijk ik vooruit, naar nuttige dingen die ik wil gaan doen. Dat ik niet op het perron op mijn trein kan wachten is geen probleem meer. Ik kan toch gewoon even in de fietsenstalling blijven staan? Zodra de spoorbomen beginnen te rinkelen heb ik nog ruim voldoende tijd om naar het perron te lopen en in te checken. Ik vind het wel grappig om het zo te doen, en stiekem vind ik mezelf slimmer dan al die anderen die zich wél nat laten regenen op het perron. Je ziet: exact dezelfde gebeurtenissen. Maar vroeger kwam ik grommend op mijn werk aan, terwijl ik nu gewoon vrolijk blijf. Wat vroeger een slechte gebeurtenis was, is nu een neutrale tot zelfs licht positieve gebeurtenis. Ik zou natuurlijk terug kunnen keren naar mijn vroegere houding - en daarmee zou ik als het ware het ongeluk over mij afroepen, puur door mijn eigen houding, door mijn eigen omgang met dezelfe gebeurtenissen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Een leuke uitspraak die ik eens tegenkwam: "Ik ben blij als het regent.
Want als ik niet blij ben, regent het toch."
Cryofiel
8 jaar geleden
Wat natuurlijk wel mogelijk is, is dat de ene persoon stomtoevallig meer pech meemaakt dan iemand anders. Daar is, ook met de juiste levenshouding, niets aan te doen. Maar die levenshouding bepaalt wel degelijk hoe erg die pech jouw welbevinden beïnvloedt. Bij een tweede pech kun je denken: "jeetje, alwéér, sjonge wat enorm vervelend, waarom moet mij dat nou weer overkomen". Je denkt jezelf dan de negativiteit in. Je kunt ook denken: "he wat vervelend dit, hoe ga ik hiermee om, hoe kom ik nu het beste weer vooruit". Je legt dan geen verband met die eerdere pech, je concentreert je slechts op dit nieuwe probleem dat op je pad is gekomen. Daardoor ben je oplossingsgericht en toekomstgericht in plaats van probleemgericht en terugkijkend. Het spreekt voor zich dat een oplossings- en toekomstgerichte houding je een veel positiever gevoel geeft. Dus ook op deze manier kun je iets over jezelf afroepen: namelijk door bij die tweede pech terug te kijken naar de eerste pech, alleen maar negativiteit te zien, en weg te zinken in doemgedachten. -- Dit waren inmiddels drie voorbeelden (dus nu houd ik ermee op). Kern van al deze voorbeelden is: je kunt de situatie lang niet altijd beïnvloeden, maar door je eigen levenshouding, je eigen instelling, kun je dezelfde situatie van neutraal naar negatief veranderen (dan "roep je iets over je af"), of juist van neutraal naar positief veranderen. Sterker nog, je kunt een positieve situatie naar negatief veranderen, of een negatieve situatie naar positief veranderen. En dat allemaal "alleen maar" (tussen aanhalingstekens, want zo heel eenvoudig is het in de praktijk niet) door met een andere instelling te kijken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omdenken is wel leuk :)
http://omdenken.nl/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja goed en doordacht antwoord en ook leuk dat je nu als ervaringsdeskundige antwoordt, een plus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit is zeer duidelijk, goede voorbeelden, waarvoor dank. Je kunt, wat je ook gebeurt/overkomt zus of zo benaderen, ja;

Je kunt, wat er gebeurt 'plaatsen'/zien/voelen als 'het gebeurt mij weer', maar de een heeft inderdaad meer pech dan de ander; Je kunt, alles negatief of niet [positief is iets teveel..] opvatten; ...maar als zelfs andere mensen zeggen dat het toch wel erg veel is en ook raar [... en nee ik kan of liever wil hier geen voorbeelden van geven.. ga niet hiermee 'met de billen bloot' en plein publique op GV - dat is me iets teveel...], dan kun je nog zo positief denken, maar het heeft te veel impact op je leven, geeft teveel stress en pfffffffft Ik zei altijd :
..waarom zou het mij niet overkomen? iemand , altijd wel iemand , is de pineut, toch? ..en ook, er komen altijd betere tijden, ooit, het kan langer duren, maar geduld, beter wordt het zeker na een slechte tijd . ..en hou me ten goed: ieder huis heeft z'n kruis, natuurlijk, maar misschien is bij mij de rek er inmiddels een beetje uit, is het nu wel genoeg geweest.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Prachtig antwoord, het negatieve omzetten in iets positiefs, is een kunst die iedereen kan leren +.
erotisi
8 jaar geleden
Inderdaad een mooi staaltje positieve flexibele houding.
Het is lijkt me wel een mentale benadering van de vraag. Hoeveel en hoe groot je problemen zijn heb je dan inderdaad op deze wijze in de hand. Maar zou er ook iets objectiefs te zeggen vallen. Want zijn je medemensen nu ontspannender doordat je zelf wat ontspannender er tegen aankijkt of zijn die mensen echt ontspannender geworden doordat jezelf ontspannen bent. Maw zit het alleen in je hoofd of is het in werkelijkheid ook zo. Wat natuurlijk ook samen kan gaan, maar dat is de vraag. Nu gaat de vraag over 'jezelf afroepen', wat zeker een mentale houding suggereert. Maar de vraag iets objectiever besproken kan het inderdaad zo zijn dat een scheurtje hier en een barstje daar de aftakeling steeds verder toeneemt. Het lijkt net als met ouder worden, het ene probleem werkt het andere in de hand. En daar kun je vaak helemaal niets aan doen, je moet dan niet te snel denken dat je daar zelf de hand in hebt en je daar schuldig of zo over voelt, alsof je het over jezelf hebt afgeroepen. Dat verhindert natuurlijk niet dat je daar ook allemaal anders tegenaan kunt kijken, zoals Cryfiel dat heeft verwoord, met de nodige positieve effecten
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien volgende keer naast d=je sleutels ook een paar extra sokken meenemen, laten niet van die vochtige plekken na als je op je sokken loopt ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Jodokus52: de 1 krijgt meer (veeeel meer) op z'n levensbrood dan de ander en de 1 kan daar beter mee omgaan als de ander. Soms zijn de gebeurtenissen zeer heftig en is het een kwestie van overleven.....
Of je iets over jezelf kunt afroepen weet ik niet, of toeval in het leven bestaat weet ik ook niet en ik denk niemand....
Blijft het een kwestie van: HOE ga je ermee om??? En daar zijn vele methodes en technieken voor. M.i. spelen gedachten een enorm grote rol, maar ook die zijn niet zaligmakend.
Uiteraard kan je dit over jezelf afroepen, doordat je minder goed in je vel zit. Hierdoor gebeuren minder leuke dingen, omdat je ergens negatief op reageert of de positieve dingen niet inziet.

Anderzijds kan je dit soort dingen proberen om te draaien door de positieve kant te belichten, kansen te grijpen, rustig te blijven en alleen iets bij andere doen als jij dit zelf ook niet erg zou vinden.
8 jaar geleden
Het gaat niet voor alles op dat je iets over je af kunt roepen maar voor een aantal zaken is dat wel zo. Een paar voorbeelden:

Je bent ergens geweest en je moet laat op de avond weer naar huis. De kortste weg is door een als gevaarlijk bekend staande buurt. De langere weg loopt door een als veilig bekend staande buurt. Je neemt de kortste weg en wordt beroofd. Niet dat je niet in een veilige buurt beroofd had kunnen worden maar de kans was kleiner geweest.

Je kat springt steeds op het aanrecht. Hij kan vanaf de grond niet zien of daar wat staat. Jij weet dat hij zal springen maar toch zet jij je dure porseleinen servies en je kristallen glazen op de rand van het aanrecht. Hij springt er middenin en je mooie spullen vallen kapot.

Jij moet weg met de auto naar een afgelegen oord maar je hebt nog maar weinig benzine. Toch ga je zonder eerst te tanken op pad en strandt in the middle of nowhere.
8 jaar geleden
Volgens noemen we dit fenomeen: Leven!

In het leven is het vallen en opstaan...
Door schade en schande wordt men wijs

Dan het je ook nog zoiets als Karma.
(de wet van oorzaak en gevolg)
Wat je uitstraalt, komt weer bij jezelf terug.
Als je dingen meemaakt die je ervaart als; negatief
en je kan er helemaal niets goeds in vinden, dan komt dit terug bij jou als iets negatiefs
net-zo-lang tot je begrijpt dat er ook iets positiefs in zit.
Dus probeer altijd het positieve eruit te halen, ook al lijkt het ver te zoeken.

De volgende tekst komt van: https://nl.wikipedia.org/wiki/Karma (bron)

Wie goed doet, die goed ontmoet.
Boontje komt om zijn loontje.
Wie wind zaait, zal storm oogsten
Wie een kuil graaft voor een ander, valt er zelf in.
Wie de bal kaatst, kan hem terug verwachten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
zondag
8 jaar geleden
Wie zijn gat brandt moet op de blaren zitten.
Wie zijn neus schendt schendt zijn aangezicht.
Cryofiel
8 jaar geleden
Wie zijn billen brandt moet op zwart zaad zitten...
zondag
8 jaar geleden
Al te goed is buurmans gek. Ook dit spreekwoord kan je in verband brengen met iets over jezelf afroepen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Laat ik hier in Griekenland nou een te gekke buurman hebben...wie goed doet, goed ontmoet!
een plus. Natuurlijk kun je bij elk positief ding wel iets negatiefs verzinnen; gelukkig is het andersom net zo. Het leven is te kort om aan zeuren te besteden. Vier het, voor het voorbij is!
Sommige mensen geloven in karma.
Als je iets goed doet, dan gebeuren er zelf ook goede dingen met jou.

Dat is ook een manier om 'dingen met jezelf te laten gebeuren'.

En dan denk ik ook meteen aan wishfull - thinking.
Je denkt dat er iets zal gebeuren, en door je houding, komt dat uit.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
geen idee wie de min gaf; van mij een plus. Go with the flow. Wie goed doet, goed ontmoet. Al moet je er soms lang op wachten. Overigens heb je nooit de garantie dat er iets goeds gebeurt -- maar je maakt de kans daarop wel groter door zelf positieve actie te ondernemen. Er is al veel te veel negatiefs in de wereld.
Ja, dit kan uitstekend; als je maar stom genoeg bent. Bij voorbeeld door de meneer die zich zo uitzinnig gedroeg dat er blijkbaar 6 agenten op zijn nek moesten gaan hangen om hem in bedwang te krijgen -- dat gebeurt toch niet zo maar.

Ik citeer NOS teletekst:

De man werd aangehouden omdat hij zich
agressief gedroeg tegen hulpverleners
van de instelling waar hij woont.
Bij zijn aanhouding en vervoer naar het
politiebureau verzette hij zich hevig.
Op het politiebureau werd de man onwel
waarna hij naar het ziekenhuis gebracht
werd.De rijksrecherche onderzoekt of de
agenten te ver zijn gegaan bij het in
bedwang houden van de man.

En nu gaan ze onderzoeken of de agenten in de fout zijn gegaan. Dat lijkt potjandrie wel de omgekeerde wereld. Dit heeft de man echt over zichzelf afgeroepen! Hoezo te vergaan, wie gaat er nou te ver? Om Geert Wilders en Mark Rutte te citeren: doe eens even normaal!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heeft die man over zichzelf afgeroepen dat hij psychisch niet in orde is? Dat hij verward raakt als mensen hem beetpakken? Zijn gedrag was een gevolg van wat de omgeving met hem deed.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het eerste niet; wel dat hij zich blijkbaar verzet tegen zijn behandeling en de medewerkers. Als dit een gebruikelijk symptoom van deze meneer is, zou hij in een ander type verpleging (moeten) worden geplaatst. Zijn gedrag kan (om een paar voorbeelden te noemen) voortkomen uit weigering om medicijnen in te nemen, onvrede over de behandeling, ruzie met medebewoners... dat alles hoeft er niet toe te leiden dat meneer zich op zo heftige wijze tegen de agenten keert.