Hoe vind je een kernwoord in de zin?

Voorbeeld:

Gistermiddag heeft de commissie (kernwoord) die de brand onderzocht, haar rapport aan de pers gepresenteerd.

Is het vanwege die 'haar'? Want het blijkt dus dat de commissie een vrouwelijk woord is, maar stel nou dat ''haar'' er niet bij stond? Hoe kon je dan erachter komen wat het kernwoord is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
29.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Was ook nooit zo sterk met die dingen, maar even googelen zond me naar een 4 jaar oud artikel van deze site waarop de mensen wel aardige uitleg geven (vond ik), hier de link: http://www.goeievraag.nl/wetenschap/taal/vraag/182382/kern-woorden-zin Wellicht dat hier genoeg info op staat!
Antoni
8 jaar geleden
@ilovezelij, ik vermoed dat je het kernwoord makkelijk kan vinden door de vraag te stellen: Wie of wat voert de actie uit die door de zin wordt beschreven? In jouw voorbeeld voert "de commissie" de actie van de zin uit: deze (commissie) presenteert namelijk het rapport. Het woord "haar" lijkt mij niet relevant voor het antwoord op je vraag. Er had daar ook "het" kunnen staan.
erotisi
8 jaar geleden
Er had ook het kunnen staan maar dan had het een rapport van iemand anders kunnen zijn. Als je haar gebruikt is het van de commissie, dus dat onderscheid is toch wel van belang.
Al kan ik me voorstellen ic dat het uit de context ook wel te halen zou kunnen zijn.
Maar als er het had gestaan was misschien de nadruk meer op rapport komen te liggen. Dus zou het best kunnen dat door haar te gebruiken commissie het kernwoord is, igv van het zou rapport het kernwoord zijn. Maar misschien zijn meerdere kernwoorden wel mogelijk
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erotisi
Nee, ingekort wordt de zin "De commissie heeft gerapporteerd". De rest bestaat uit (natuurlijk wel zeer relevante) aanvullingen.
- Welke commissie? De commissie die de brand onderzocht.
- Hoe rapporteerde ze? met een rapport.
Erna55
8 jaar geleden
Antoni geeft een correcte uitleg.

Antwoorden (1)

Je kan het kernwoord van een zin eenvoudig vinden door de vraag te stellen: Wie of wat voert de actie uit die door de zin wordt beschreven? In jouw voorbeeld voert "de commissie" de actie van de zin uit: deze (commissie) presenteert namelijk het rapport.

Het woord "haar" lijkt mij overigens niet zo relevant voor het antwoord op je vraag. Er had daar ook "het" kunnen staan. Wel blijkt uit "haar" dat de commissie een belangrijk woord is in de zin: met dat woord wordt namelijk verwezen naar die commissie.
Antoni