kan je over het verlies van een kind heenkomen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het verdriet en het gemis zal nooit overgaan, dat hoeft ook niet.
Maar je moet wel een manier vinden om zonder je kind door te gaan.
Het ligt eraan hoe en waarom het kind is overleden, hoe je dit een plekje geeft, als het kind ziek was en veel pijn te verduren had, zal dit mogelijk zelfs rust geven aan de nabestaanden, als je kind plotseling van je is weggerukt door een ongeval of iets dergelijks, zal het veel meer tijd kosten om dit verlies te accepteren en door te kunnen gaan met de dagelijkse dingen. Vergeten en/of helemaal geen verdriet meer ervaren, nee, dat kan niet, zolang je geestelijk gezond bent. Hoe iemand zijn/haar verdriet ervaart, kan zeer verschillend zijn.
nielsjuh
8 jaar geleden
@crea, Klopt helemaal.
Heb het pas geleden bij een kennis meegemaakt.
Zijn woorden waren: Het is niet anders, je moet er mee leven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit is zeer ingrijpend . Zoek professionele hulp .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
boeiende vraag +

Het beste antwoord

Dat hangt van wat je precies bedoelt met 'over het verlies heenkomen'.

In praktische zin: Tot circa 1900 stierf een aanzienlijk deel (10-50%) van de kinderen voor het zesde levensjaar. De meeste volwassenen hadden dus minstens één en vaak meerdere kinderen verloren. Desondanks bleven ze doorgaan met leven en kinderen krijgen.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik vind dit het beste antwoord

Andere antwoorden (2)

Nee. Dat blijf je je hele leven met je meedragen. Het verdriet en de pijn zullen afzwakken, maar elke verjaardag en sterfdag en familiebijeenkomsten en andere speciale gelegenheden zal deze zoon of dochter in je gedachten aanwezig zijn.
Amadea
8 jaar geleden
Ja, ook al vergeet je deze gebeurtenis nooit meer, er zijn zeer zeker mensen die hier emotioneel en mentaal overheen kunnen/zullen komen.

Met overheen komen bedoelen mensen doorgaans dat ze niet langer de belemmerende of verlammende symptomen van pijn, verdriet, frustratie enz. ervaren.

Onder andere mensen die een sterk geloof hebben in een leven na dit levenslevel vinden doorgaans sneller hun manier om hier overheen te raken.

Ook mensen die minder gevoelig van aard zijn zullen minder diep geraakt worden door zo'n gebeurtenis en kunnen zich mede daardoor ook sneller herpakken

Gevoelige tot heel gevoelige mensen zullen het doorgaans veel lastiger hebben om over zo'n gebeurtenis heen te komen.
Vele van deze mensen slagen er zelfs helemaal niet in om zich hier overheen te zetten.

Het verwerken van zo'n gebeurtenis verloopt dus bij élk van ons anders waardoor er ook anders gereageerd en anders hersteld wordt.

Het antwoord op deze vraag zal dus door élk van ons anders anders beantwoord worden omdat elk van ons nu eenmaal een andere graad van gevoeligheid en/of een andere graad van geloof heeft.

Liefs en hopelijk heb je hier iets aan?!