Hoe overwin je ''vraagangst'' in een groep?

Vooral in formele gesprekken voel ik mij geremd. Vragen die bij mij opkomen, stel ik liever niet. Bij het terugblikken op mijn handelen, denk ik daar ging mijn kans. Keer op keer.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
boeiende vraag +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maria, hartelijk dank voor de reactie! Ik ga het gegeven antwoord zeker uitproberen. Krijgt een vervolg.

Het beste antwoord

Wat vaak helpt is dat je eerst eens met jezelf oefent, al dan niet voor de spiegel zodat je zelf kan merken hoe je overkomt wanneer je gespannen bent, alsook wanneer je ontspannen bent.

Je kan je inbeelden dat je reeds daadwerkelijk in gezelschap van de mensen bent waarmee je een gesprek gaat hebben.
Je kan dat in stilte of luidop doen.

Aanvankelijk zal je merken dat je zelfs in je eentje een soort verlammende spanning voelt, net zoals je die zou hebben bij effectief fysiek gezelschap.
Van zodra je die spanning voelt ga je automatisch oppervlakkiger ademhalen, en ja vaak stop je daar ook een tijdje met ademen.
En daar knelt nu net het schoentje...

Wanneer je niet of oppervlakkig ademhaalt dan gaat er te weinig zuurstof naar de hersendelen die jou spontaan actief communicatief laten functioneren.
Het oudste en simpelste truukje ter wereld is om op zo'n moment een Glimlach beweging te maken en om vervolgens bewust traag en bewust diep in te ademen om vervolgens minstens zoveel lucht uit te ademen als je in ademt.

Glimlachen activeert de hersendelen die op hun beurt het soort hormonen activeren waardoor jij je meer ontspannen, vrolijker en zelfverzekerder voelt.
Voeg daarbij de ademhalingsoefening en je voelt zonder enige twijfel heel snel voldoende goed in je vel om datgene te vragen wat op jouw verlanglijstje staat.

Het evenveel uitademen als inademen heeft als bedoeling dat je je ontdoet van alle spanningsresten.
Doe je dit niet dan is dat nog geen ramp maar dan zal je wel merken dat de overgebleven spanningsresten al snel weer aan kracht gaan winnen en zich bij wijze van spreken vermenigvuldigen, waardoor je vooralsnog voor dezelfde 'communicatief verlammende' situatie komt te staan als voordien.

Oefen hiermee maar eens een hele week en je zal elke dag iets nieuws van jezelf ontdekken waarmee je op jouw unieke wijze vooruitgang kan boeken.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het heeft mij geholpen om mij van te voren goed in te denken dat ik tenminste één vraag ga stellen tijdens de bijeenkomst. Eentje maar, meer hoeft niet. Met een zeer voldaan gevoel kun je er daarna op terugkijken!
Je kunt vast wel iets opperen wat een ander nog niet gezegd heeft. Eerst zullen anderen meteen het woord grijpen, en zeggen ze dan precies wat jij had willen zeggen dan is dat jammer. Maar even later komt er vast wel een nieuwe kans. Wacht niet tot het allerlaatst, maar probeer het gewoon. Je zult merken dat het best wel meevalt. En als je dat zo een paar keer gedaan hebt, dan gaat het vanzelf verder rollen dat je actief aan de groepsgesprekken deelneemt.
Amadea