Weet iemand misschien iets dat goed werkt om emotie-eten te voorkomen?

Ik weet dat het heel dom is, en ik schaam me er dan ook heel erg voor. Maar omdat je hier helemaal anoniem bent, durf ik het wel te bespreken. Namelijk: ik heb vaak van die periodes dat ik heel verdrietig/heel boos ben. Ik kan sowieso mijn gevoelens niet onder controle houden; d.w.z. verdriet daar kan ik me niet overheen zetten, boosheid wordt razernij, als ik lach kom ik niet meer bij etc. Dus als ik me op de een of andere manier ellendig voel, is er geen sterkere prikkel die zo goed afleidt als eten (ja, nogmaals: het is oliedom van mij, ik weet het). Ik heb (nog) geen alternatief kunnen vinden. Kan iemand mij a.u.b. tips geven? Alvast ontzettend bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
1.1K
Ritsuka
8 jaar geleden
het is niet dom
je hoeft je er niet voor te schamen
het is juist heel dapper dat je hulp durft te vragen
Ritsuka
8 jaar geleden
Kan je erachter komen waarom je zo boos of verdrietig bent? Kun je het koppelen aan een bepaalde gebeurtenis?
Heb je het hier al eens met je huisarts over gehad? Continu van die heftige emoties voelen lijkt mij erg vermoeiend, mogelijk is er wat aan te doen. En nogmaals, het is NIET dom. Veel mensen hebben last van emotie eten, als je zelf moeite hebt om er uit te komen kan je via je huisarts een doorverwijzing krijgen naar iemand die je hiermee kan helpen.
Zeker omdat je ook zulke heftige emoties hebt de hele tijd, denk ik dat er iets anders achter zit, dat je eetbuien een symptoom hiervan zijn.
Ivana
8 jaar geleden
Overeten schijnt een vrouwending te zijn (bij verdriet en boosheid). Heb er ook last van. Mij helpt het erg om dan water te drinken. Dan krijg je een vol gevoel en eet je geen tussendoortjes meer.
SimonV
8 jaar geleden
Wat blijkt te helpen om emotie-eten te voorkomen is dat je op het moment dat dit dreigt te gebeuren iemand belt om te zeggen dat je je zo ongelukkig voelt.
De eerste stap heb je al gezet door je probleem hier aan ons voor te leggen. De volgende stap is hopelijk dat je anderen of een steungroep in vertrouwen neemt.
Je bent één van de vele mensen die met dit probleem kampen. Het is niet dom als je weer zwicht maar knap dat je het aan wilt pakken. http://deelwerkingkortrijk.blogspot.nl/2014/10/praatgroep-kortrijk.html
Erna55
8 jaar geleden
Je vertelt dat je je emoties heftig ervaart en niet " onder controle kunt houden" .
Ik denk dat je er goed aan doet om hulp te zoeken om beter met je emoties om te gaan.
Dan zullen je eetbuien ook verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad : zeer herkenbaar hoewel misschien niet bij iedereen in die mate, maar dat geldt voor alles hè. Als je er erge last van hebt, is het alleen maar verstandig om met anderen hierover te spreken. Nu doe je dat op GoeieVraag, anoniem, maar nog beter is om via de huisarts hulp te vragen of zelf in de telefoon te klimmen en bij bijvoorbeeld GGZ Bouman [hier bij mij in de stad] je aan te melden en te informeren naar de mogelijkheden van z.s.m. HULP ... Hiermee doorlopen is geen optie, dat heb je zelf wel door, het is je machteloos voelen en een totaal gebrek aan contrôle ervaren iedere keer als dit gebeurt, over je heen komt. Hoewel voor iets anders heb ik zelf ooit ook vreselijk omhoog gezeten, toch naar mijn huisarts gestapt en die ‘stuurde’ me de juiste kant op. Diezelfde dag nog heb ik gebeld en me aangemeld voor de hulp die ik nodig had. Let wel, zodra je je hebt aangemeld kan er nog een wachttijd zijn, als de aanvraag de hulp overstijgt. Dat kan! maar mag natuurlijk geen reden zijn om dus niet te bellen… Advies : Zoek hulp Via je huisarts of via een vertrouwenspersoon [ of desnoods via een telefoonnummer online ], als je maar niet zo blijft doormodderen. Daar schiet je niets mee op en misschien heb je [een] gesprek[ken] 1 op 1 nodig met bijvoorbeeld een psycholoog of is een praatgroep beter voor jou met mensen net als jij met deze ervaring. Dit kan allemaal. Dus lieve Noepetote ‘klim’ in de telefoon of zelfs pen [mailtje sturen naar een GGZ instelling kan ook] en help jezelf zo snel mogelijk aan een hulplijn… Antwoord Wat goed helpt tegen emotie-eten? praten, eindeloos praten en inzicht krijgen in het waarom hiervan.
Wat is de trigger, oftewel het hoe en waarom .
Zodra je dat weet, is het misschien mogelijk om te leren dit onder contrôle te krijgen en te houden.
Ik hoop het voor je.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hoeft je niet te schamen. Iedereen heeft zijn zwakke momenten. En iedereen heeft manieren om met spanningen om te gaan, die vaak niet heel verstandig zijn. Het is dus heel menselijk. Eten doe ik zelf niet; maar ik heb weer andere manieren. Wat dan kan helpen is iets fysiek actiefs gaan doen; een stuk wandelen bijvoorbeeld. Laatst las ik ook dat een spelletje Tetris spelen kan helpen; dat heeft te maken met hoe je je hersens daarvoor gebruikt. Geen idee of het (altijd) werkt; maar je zou het kunnen proberen.
Ik heb even gegoogled; hier staat er bijvoorbeeld een artikel over (er zijn nog wel meer artikelen): http://www.ad.nl/ad/nl/1003/You/article/detail/3601796/2014/02/22/Spelletje-Tetris-goede-afleiding-bij-verslavingen.dhtml

Antwoorden (6)

De beste tip die ik je kan geven is gewoon geen (fout) eten in huis halen. Wat er niet is, kun je ook niet eten. Doe bewust boodschappen of laat het desnoods doen. En als je zelf boodschappen doet, doe dat dan nadat je gegeten hebt. De verleiding om allerlei onnodige dingen te kopen is dan minder groot.
paulus811
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij emotie-eten hoeft er geen 'fout' eten te zijn...
paulus811
8 jaar geleden
Ik ken maar weinig mensen die uit frustratie een berg groenten naar binnen werken. Het woord fout heb ik tussen haatkjes omdat het toch meestal een soort misplaatst verwenmoment is met snacks en bijvoorbeeld chocola.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zal je verbazen, maar behalve kaas, idd hagelslag, pindakaas en nog meer ander 'normaal' voedsel is ook beschuit met muisjes bijvoorbeeld zeker niet veilig, vandaar eigenlijk is er geen 'fout' eten, alles wordt genuttigd.
Een schaal sla met een sausje is ook niet veilig, dat klopt!
mijn tips zijn:

- Sla geen maaltijden over. Daardoor ga je automatisch overeten.
- Ontwikkel alternatieven voor eten. Pak in plaats van een zak chips eens een goed boek of verwen jezelf lekker met een warm bad!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kan je maar 1 goed advies geven. Ga naar je huisarts en praat er met hem over. Hij kan je doorverwijzen naar een psychiater en die kan met jou aan werken aan het beheersen van je emoties. Er is geen enkele reden om je te schamen voor een bezoek aan een psychiater. Mensen denken dat je dan gek bent maar dat is grote onzin. Veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Plus. Het omgaan met emoties is het grootste probleem.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ook + van mij, een zinvol antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MaartenVerrips en @ Kwebbelientje
Ik moet eerlijk bekennen dat ik al jaren bij psychologen e.d. heb gezeten, maar dat het me echt 0,0% iets op heeft geleverd... Die laatste psychologe waar ik was, nam me niet eens serieus! Daar ben ik nog steeds zó kwaad over, want ze krijgt wél dik betaald terwijl ze eigenlijk niks doet! (Ja, sorry, maar dit moest er even uit).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@noepetote Heel jammer dat je nooit een goede hulpverlener hebt gevonden. Dat heb ik vaker gehoord maar toch heb je van hen meer te verwachten dan van de gebruikers van deze site. Blijf dus zoeken naar iemand die je wel kan helpen en die ervoor opgeleid is.
Zoveel verschillende mensen er reageren, zoveel verschillende goedbedoelde tips er gegeven worden.
mijn tip is; Neem iemand in vertrouwen die je kunt bellen als je je klote voelt.
En dit hoeft geen deskundige te zijn en ook niet iemand die je raad geeft.
Als je je klote voelt heb je alleen maar iemand nodig die naar je luistert en waar je je verhaal aan kwijt kunt waardoor je je zo rot voelt.
iemand die je niet gaat overstelpen met raad en daad. iemand die niet meteen in de auto stapt en medelijden met je komt hebben. Nee, iemand die tijd vrij maakt om naar je te luisteren en je je verhaal laat doen.
Een luisterend oor is het beste medicijn bij zoiets.
8 jaar geleden
SimonV
8 jaar geleden
Goed antwoord! Plus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Juist omdat er zo veel verschillende goedbedoelde tips worden gegeven heb ik aangeraden professionele hulp te zoeken. Onder de reageerders is waarschijnlijk geen enkele echte deskundige en dat ben ik ook niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Een luisterend oor is het beste medicijn bij zoiets..." en vele andere situaties. Daarnaast is het niet verkeerd om de onderliggende oorzaak te achterhalen, waardoor de e-eter steeds in herhaling valt en hierbij maar *tijdelijk* troost of i.d. ervaart.
Inderdaad : zeer herkenbaar hoewel misschien niet bij iedereen in die mate, maar dat geldt voor alles hè. Als je er erge last van hebt, is het alleen maar verstandig om met anderen hierover te spreken. Nu doe je dat op GoeieVraag, anoniem, maar nog beter is om via de huisarts hulp te vragen of zelf in de telefoon te klimmen en bij bijvoorbeeld GGZ Bouman [hier bij mij in de stad] je aan te melden en te informeren naar de mogelijkheden van z.s.m. HULP ...

Hiermee doorlopen is geen optie, dat heb je zelf wel door, het is je machteloos voelen en een totaal gebrek aan contrôle ervaren iedere keer als dit gebeurt, over je heen komt.

Hoewel voor iets anders heb ik zelf ooit ook vreselijk omhoog gezeten, toch naar mijn huisarts gestapt en die 'stuurde' me de juiste kant op. Diezelfde dag nog heb ik gebeld en me aangemeld voor de hulp die ik nodig had. Let wel, zodra je je hebt aangemeld kan er nog een wachttijd zijn, als de aanvraag de hulp overstijgt. Dat kan! maar mag natuurlijk geen reden zijn om dus niet te bellen...

Advies : Zoek hulp

Via je huisarts of via een vertrouwenspersoon [ of desnoods via een telefoonnummer online ], als je maar niet zo blijft doormodderen. Daar schiet je niets mee op en misschien heb je [een] gesprek[ken] 1 op 1 nodig met bijvoorbeeld een psycholoog of is een praatgroep beter voor jou met mensen net als jij met deze ervaring. Dit kan allemaal. Dus lieve Noepetote 'klim' in de telefoon of zelfs pen [mailtje sturen naar een GGZ instelling kan ook] en help jezelf zo snel mogelijk aan een hulplijn...

Antwoord

Wat goed helpt tegen emotie-eten? praten, eindeloos praten en inzicht krijgen in het waarom hiervan.
Wat is de trigger, oftewel het hoe en waarom .
Zodra je dat weet, is het misschien mogelijk om te leren dit onder contrôle te krijgen en te houden.
Ik hoop het voor je.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Veel mensen hebben, ondanks na een goed avondmaaltijd bijvoorbeeld, nog zoete trek.
Ik kan je adviseren een smint aardbei of een tic tac te nemen en daarnaast veel water of thee te drinken. Hierdoor zakt je honger en de hunkering naar junkfood terwijl je bijna geen calorieën inneemt. Heb je dan echt nog honger, dan zou ik een appel nemen!