Zijn het serie- of parallelschakelingen?

Op het plaatje staan er 4 stroomkringen, maar wat is de serieschakeling en wat is de parallelschakeling?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
1.7K
Computoon
8 jaar geleden
Ik zie geen plaatje.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik wel. Maar als je weet wat de Nederlandse woorden 'serie' en 'parallel' betekenen, zie je toch zo welke weerstanden in serie staan, en welke in parallel? Ik bedoel: wat is het probleem, wat is je vraag?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2a is een serieschakeling en 2d een parallelschakeling.parallelschakeling
De andere twee zijn combinaties hiervan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2b en 2c worden meestal gemengde schakelingen genoemd,

Antwoorden (3)

Nu zie ik het plaatje wel.

2a is de serieschakeling. Denk aan de kerstboomverlichting (in ieder geval die van vroeger). Als 1 lampje eruitgedraaid wordt, loopt de stroom niet meer door omdat de kring verbroken is.

2d is parallelschakeling. Elk punt heeft een aparte 'instroom'- en 'uitstroom'-kant.
8 jaar geleden
2a is een serieschakeling en 2d een parallelschakeling.
De andere twee zijn combinaties hiervan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een serieschakeling is een schakeling waarbij de stroom als het ware verdeelt wordt en door verschillende weggetjes naar bijv. het lampje gaat.
Bij een paralelschakeling gaat alles in een rondje.