Hoe groot is de kans dat je 5 uit 50 cijfers goed voorspelt? Uitgedrukt als "1 op ..."

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
3.5K
Erna55
8 jaar geleden
Hoever ben je zelf met de berekening ?
ItisILeClerc
8 jaar geleden
in het tientallig stelsel kennen we maar 10 cijfers
Computoon
8 jaar geleden
Inderdaad. Vraagsteller bedoelt 'getallen' en schrijft 'cijfers'

Antwoorden (5)

Voor het eerste getal heb je een kans van 1 op 50. Dat getal doet de tweede ronde niet meer mee, dus voor het tweede getal een kans van 1 op 49. Voor het derde getal 1 op 48, voor het vierde getal 1 op 47 en voor het vijfde getal 1 op 46. Bij elkaar opgeteld is dat 1 op 240.
jc54
8 jaar geleden
gvrox
8 jaar geleden
De kansen moet je niet optellen maar vermenigvuldigen. Verder hou je er geen rekening mee dat de volgorde van de getallen niet uitmaakt.
Computoon
8 jaar geleden
Je moet ze inderdaad vermenigvuldigen. De kans om bijv. met 2 dobbelstenen gelijktijdig een 6 te gooien is 1/36 en niet 1/12.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ha, met DIE kansen doe ik mee met de lotto ;-)
Heb de rekenmachine niet bij de hand maar die kans is klein.

Bij het eerste cijfer: een kans van 1 op 50. Bij het tweede cijfer: een kans van 1 op 49. Bij het derde: een kans van 1 op 48, enz.

Op de reeks als geheel:
1/50 * 1/49 * 1/48 * 1/47 * 1/46 = ...

Toegevoegd na 4 minuten:
Het bovenstaande geldt als hetzelfde cijfer niet nogmaals mag worden gebruikt. Mag dat wel, dan is iedere kans 1 op 50 en voor de reeks als geheel :
1/50 * 1/50 * 1/50 * 1/50 * 1/50 =

Huiswerkopdracht: zet bovenstaande uitkomst om in een '1 op ...' antwoord.

Toegevoegd na 4 uur:
NB: bovenstaande berekening geldt als de volgorde waarin de cijfers gekozen worden ertoe doet.
Als dat niet het geval is, moet je gaan rekenen met een faculteit. Omdat ik met mijn telefoon geen plaatje kan plakken, verwijs ik je naar Google. Typ daar wikipedia in en lotto, dan zie je er een voorbeeld van (en dan zie je meteen hoe klein de kans is om die te winnen.)
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
De eerste kans is toch 5 op 50 ? Want er zijn dan 5 goede cijfers mogelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat jij zegt, geldt alleen als je de cijfers ' in oplopende volgorde' moet raden.
Ik heb het voor je uitgerekend en het is 1 op de 240 of het is gewoon 1 op de 50 :D.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Dan heb je een heel wonderlijke manier van rekenen toegepast.
Leg eens uit hoe je tot deze uitkomst bent gekomen ?
Voor je eerste "gok" heb je 5 kansen op 50 - dus 1 : 10 - dat je een van de vijf cijfers juist raadt. Je weet dan natuurlijk nog niet of het goed is.
Voor je tweede cijfer valt het eerste geraden cijfer af, dus is je kans het tweede cijfer goed te raden 4 : 49
Het derde cijfer 3:48 , het vierde 2: 47 en het laatste 1: 46

Per gok blijft je kans nog tamelijk reëel, maar de kans dat je ze allemaal op een rijtje goed hebt, wordt op een gegeven moment wel HEEL erg miniem.

Zwaar afgerond : 10 % x 8% x 6% x 4% x 2% = 0,1 x 0,08 x 0,06 x 0,04 x 0,02 = 0,000000384, ofwel 0,0000384 % .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus voor het uitrekenen; je uitkomst is echt heel veel lager dan 1:240, wat in de buurt van 0.004 uitkomt.
Reddie
8 jaar geleden
Plus. Het verlossende antwoord.
Helaas klikte ik op min.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Plus. Hoewel dit wel uitgaat van de aanname dat de vijf te raden cijfers allemaal verschillend moeten zijn; (het lijkt me ook waarschijnlijk dat dit de bedoeling is, maar strikt genomen staat het niet in de opgave.)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, Kierkegaard; die aanname heb ik wel gedaan.
Die kans is oneindig klein. Want er zijn oneindig veel getallen dus de kans dat je net die 5 raad is heel klein.
erotisi
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zal mijn vraag toelichten. Bij Euro Millions moet je 5 uit 50 getallen en 2 uit 11 stergetallen goed hebben om de jackpot te winnen. De kans met 1 lot (5 getallen + 2 stergetallen) is 1 op 116.531.800 (staat op sites die de loten aanbieden).
Je kan ook met een groep spelen (een syndicate). Alle combinaties van de 11 stergetallen worden dan gespeeld. Hierdoor hoeft de groep alleen nog de 5 uit 50 getallen goed te hebben om de jackpot te delen.
Ik wil iedereen bedanken voor het antwoorden. Het juiste antwoord is nog niet gegeven, omdat de volgende informatie ontbrak: De volgorde van de getallen maakt niet uit en als een getal getrokken is, doet dat getal bij het trekken van het volgende getal niet meer mee. De hamvraag: hoe groot is de winkans op de jackpot als je met een groep speel, uitgedrukt als "1 op..."