Wat zijn goede redenen om kinderen te krijgen/nemen?

Ik weet het, een hele rationele vraag voor een zo instinctieve handeling. Toch overwegen in deze tijd misschien meer mensen om kinderen te nemen of niet op grond van de ratio.
Maar wat zijn nou echt goede redenen om kinderen te nemen/krijgen. Je kunt ze natuurlijk ook in zekere zin als geschenk beschouwen, maar niet alle geschenken moet je natuurlijk aannemen, of toch....?

Vanuit 'evolutionair' oogpunt kan ik wel 1 rationaleel argument verzinnen. Als je kinderen neemt kunnen ze voor je zorgen als je oud bent. Maar zijn er nog meer goede redenen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Allereerst; een kind neem je niet, die krijg je. De reden waarom mensen de keus maken om kinderen te krijgen is heel divers. Meestal is het een soort oerdrang die vindt dat je deel uit moet maken van een gezin, omdat het zo gezellig is en je daarom getrouwd bent of een leven samen met een gekozen partner wilt delen. Het voelt dan niet compleet omdat er geen kinderen zijn. Vaak zijn dit mensen die zelf uit een gezin komen dat meerdere kinderen had en waar gezelligheid heerste. Mensen die dus zelf een leuke jeugd hadden en nog steeds een goede band met broers en zussen hebben. Er zullen ongetwijfeld ook mensen zijn die willen dat hun familie niet uitsterft en ergens alles voor willen doen...alles wat ze hebben opgebouwd, na hu dood door willen geven aan iets eigens ipv aan vreemden die ze niet kennen en die er niet die waarde aan hechten, zoals jij, bij een huis waar je je leven lang voor gewerkt hebt. Er zullen mensen bij zijn, die ook bang zijn om later, als ze oud zijn, alleen te zullen zijn als de partner is weggevallen. Geen kind dat ze helpt of dat hen af en toe bezoekt of waar zij af en toe heen kunnen gaan....misschien graag opa/oma wil zijn voor de kleinkinderen. Vergeet niet dat er ook mensen zijn die gewoon gek zijn met kinderen. Die graag kinderen om zich heen hebben, omdat ze leven brengen en je jong houden. Die tegen je opzien omdat ze zoveel van je kunnen leren, die je steeds verrassen met hun ideeën of uitspraken, die graag trots zijn op wat ze hebben voortgebracht. Die ook mee willen kunnen praten met andere ouders omdat ze er dan meer bijhoren voor het gevoel. Tegenwoordig is het hebben van een kind geen sinecure, vooral in deze onzekere tijd. Velen zullen ervoor kiezen geen kind(eren) te willen hebben. Hoe meer vrouwen voor een carriëre kiezen, hoe minder kinderen ze willen. Het moederschap eist veel tijd en die is er vaak niet over met een druk bezette agenda. Een vrouw moet vaak kiezen voor haar werk waarin ze niet wil en kan ontbreken als ze niet part-time werkt. Of het moet zijn dat haar partner meer thuis wil zijn en moeders taak op zich neemt in het huishouden. Hierover moeten dan duidelijk afspraken zijn gemaakt! Uiteraard zijn er ook mensen die het helemaal niet zien zitten om een leven met kinderen te willen, omdat ze te individualistisch/egoïstisch zijn of gewoon een hekel aan kinderen hebben.

Ik heb geen kinderen, maar ik zou drie redenen kunnen noemen waarom ik ze wil gewild zou willen hebben, ten eerste om het kind in mezelf levend te houden, ten tweede om de opvoeding van mijn ouders te verbeteren, ten derde om domweg van ze te genieten.

Ik denk dat de keuze over wel of geen kinderen willen of "nemen", vaker instinctief is dan met argumenten beredeneerd. - we willen een gezin stichten, hoor ik vaak. - we willen onze waarden en normen doorgeven. - een kind is "de kroon" op de liefde.

Een heel goede reden om geen kind[eren] te hebben/ krijgen (nemen) is dat je niet iemand tegen komt die aan jouw wens of beeld voldoet (of al bezet is!) en dan is er dus geen keus, maar een logische reden dat je je niet voortplant of aan de verwachting van de gôegemeenschap voldoet. Het leven is niet te plannen. Veel jonge mensen, meest meisjes, hebben nog steeds een wensdroom [huisje, boompje beestje] en naarmate ze ouder worden is het niet een kwestie van of maar van wanneer. Andere mensen hebben die enorme drang niet en zien ineens dat ze wel ouder worden en wijzer, maar ook een "ticking" biologische klok voelen en ... ja, dat wordt steeds of irritanter of dramatischer of : het is zoals het is! niet dus... Is dat een goede 'reden' om geen kinderen te (nemen/) krijgen? ja, een hele goede waar kennelijk niet veel mensen aan denken. Toegevoegd na 1 uur: Een goede reden om wel kinderen te krijgen , te kiezen voor kinderen , is dat je je het leven niet kunt voorstellen .zonder. kinderen . Of omdat je zelf in een gezin opgegroeid bent met slechts één kind .jijzelf. dan wil je dus méér kinderen dan wil je een groot gezin, waar het gezellig is. Toegevoegd na 1 uur: Bovendien hoor je vaak van mensen die nog op latere leeftijd een kind hebben gekregen, dat is dan veelal het geval van mensen die in een tweede relatie zitten en dit bekroond willen zien , naast de al aanwezige kinderen , door een kind van hen samen "het liefdeskind" dus.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100