Is het waar dat het water in Australië echt met de klok mee draait?

In Europa draait het water tegen de klok in en ze zeggen dat het in Australië andersom is is dit zo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
18.5K

Het beste antwoord

Luchtstromingen draaien op het noordelijk en zuidelijk halfrond in een verschillende richting ten gevolge van de corioliskracht. Dit verschil in stromingsrichting is het gevolg van de draaiing van de aarde.

In principe spelen de krachten die daarbij optreden ook een rol in de gootsteen. Er is in de praktijk echter geen verschil te zien; op beide halfronden kan de draaikolk links- of rechtsom gaan. Dat komt door de invloed van de vorm van het gootsteenputje en de aanvangs-draairichting die het water krijgt, als je de stop uit de gootsteen trekt. De turbulentie die in dergelijke situaties optreedt, geeft de draaikolk een onvoorspelbare richting. Deze effecten zijn veel groter dan die van de corioliskracht. De draairichting is daarom onvoorspelbaar, zowel op het noordelijk als op het zuidelijk halfrond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, dat is zo.

'Twee teams van natuurkundigen in Massachusetts (VS) en Sydney (Australië) namen hun proeven dan ook pas nadat zij het water in hun bassins dagenlang hadden laten rusten alvorens ze het lieten weglopen. Gebruik werd gemaakt van een volkomen vlak en cirkelvormig bassin met een diameter van 1,8 meter en een diepte van 15 cm. Het centrale afvoergat was op exact dezelfde hoogte geplaatst als de bodem, en verbonden met een 6 meter lange buis waarin aan het vrije uiteinde een stop was geplaatst Na de dagenlange stilstand van het water trokken de onderzoekers plechtig de stop uit de buis en lieten het bassin leeglopen. Na 15 minuten verscheen de draaikolk tegen de klok in draaiend voor de onderzoekers op het noordelijk, en met de wijzers van de klok mee draaiend voor de onderzoekers op het zuidelijk halfrond.'
14 jaar geleden
Ja. En de eerste keer dat je dat ziet is echt bizar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja heel apart om te zien en met de maan ook dan zie je de andere kant van de maan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het corioliseffect heeft een heel geringe uitwerking op de stromingsrichting van water. De vortex die ontstaat bij het leegstromen van een badkuip, wasbak of pleepot ontstaat niet door de corioloskrachten, maar is een uitvergroting van de stromingen in het water die ontstaan bij het vullen of bijvoorbeeld tijdens het (af)wassen.

Busladingen vol toeristen vinden het leuk op excursie te gaan naar plekken net boven of onder de evenaar, om naar een simpel goocheltrucje te kijken die aan zou moeten tonen dat het corioliseffect zo groot is dat het de uitstromingsrichting van water uit het bakje bepaalt. Bij de bronnen heb ik een link naar een filmpje daarvan geplaatst, waarin, grappig genoeg, de gids het water precies tegengesteld laat draaien aan hoe het natuurkundig gezien zou moeten zijn.