Welke soort wesp is dit?

Op mijn zolder zat deze wesp (zie foto). Ik heb nog nooit zo'n grote gezien. Welke soort is dit en hoe gevaarlijk?

Het beest is ca 4 cm groot en heeft een roodachtige kop.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Insecten
12.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind de wespen van tegenwoordig zowiezo groot,ik had er gisteren een halflevend in het washok gevonden was ook zo groot maar die was wel geler.

Het beste antwoord

De koningin van de hoornaar kan wel 4 cm. groot worden.Volgens mij moet het dus een koningin zijn.

Toegevoegd na 28 minuten:
Als de kop en het borststuk roodbruin gekleurd zijn tenminste. Dat kan je op de foto niet goed zien. De werksters zijn meestal 2,5 cm, en de mannetjes 2,8 cm. groot. De hoornaar kwam in ons land niet meer voor in de jaren 50/60 vanwege de landbouwgiffen en ddt. Sinds de jaren 90 komt hij weer meer voor, vooral in het zuiden en oosten van ons land. Ze zijn soms in de duinen in het westen te vinden. Ik weet wel haast zeker dat het de koningin is die bij jou op zolder zat. Ze maken nl. hun nest graag in holle bomen, nestkastjes van vogels, onder houten balken van een dak of zelfs vrijhangend onder een boom. In april/mei gaat de koningin op zoek naar een geschikte locatie. Het nest wordt altijd gemaakt op een niet vochtige plaats en wordt gemaakt van rottend hout.
Het bouwmateriaal wordt fijngekauwd en vermengd met speekselachtige afscheiding tot het een papierachtige grijze massa is geworden. Als je dus zoiets nergens ziet op je zolder is er niets aan de hand. Het zijn eigenlijk de meest "vriendelijke " wespen, ze zullen alleen steken als ze zich bedreigd voelen. Vanwege hun grootte worden ze ook wel 'moordenaarswespen'genoemd. maar niet omdat het zulke killers zijn. Ze worden waarschijnlijk zo genoemd vanwege hun manier van jagen en opeten van andere dieren, voor hen is het wel een moordenaar.Men zegt ook dat een steek van en hoornaar een paard kan doden. Dit is niet waar. Een steek van hen is wel pijnlijker dan van een gewone wesp, omdat er en sterke neurotransmitter in hun gif zit. Alleen als zo`n wesp je direct in de bloedbaan steekt en je wordt duizelig en misselijk, ga dan direct naar een arts of EHBO post.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
perfect antwoord, je zit zeker in het vak.. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Super antwoord... kop-romp is inderdaad rood/bruin. Ik zal op zoek naar een nest...
amc
14 jaar geleden
Nee hoor, maar ik heb zelf een tuin en lees graag. Ik wil ook alles weten als ik iets in mijn tuin 'ontdek', dat ik niet ken. Ik woon vlak bij zee en had ook ooit zo`n grote wesp
in mijn schuur. Zodoende ben ik gaan speuren en weet ik het toevallig.:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets aan de hand! Kennelijk heeft de koningin rottend hout gevonden op de zolder van pampiermole. Dat klinkt wel ernstig. Als je huis instort, maakt een steekje meer of minder ook niet uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pedro, ik hoop het niet... het huis is 5 jaar oud!
amc
14 jaar geleden
Misschien was ze alleen op zoek en vond ze de locatie niet naar haar zin of vond ze geen rottend hout.
Geen zorgen hoor! Ik zou wel even op zoek gaan of ik iets vind dat op een nest lijkt. Voor alle zekerheid!

Andere antwoorden (3)

Volgens mij is het een hoornaar.

Toegevoegd na 4 minuten:
De hoornaar is niet gevaarlijker dan een gewone wesp:
Het gif is vergelijkbaar met dat van andere wespen, maar het bevat een hogere concentratie van de neurotransmitter acetylcholine, waardoor de steek erg branderig aanvoelt. Net als bij gewone wespen zijn voor een niet-allergische mens circa 500-1000 steken nodig om dodelijk te zijn en aangezien nesten zelden zo groot zijn en slechts één op de tien dieren uit het nest zullen steken is de kans klein. Dat de dieren killer wasp (moordenaarswesp) genoemd worden zal eerder samenhangen met de manier waarop zij andere insecten jagen en verorberen - voor die dieren is de hoornaar inderdaad een geduchte moordenaar.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoornaar_%28insect%29
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is een hornaar, maar ik mag je helaas niet plussen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik las het net op GVF. Raar.
Het zou een hoornaar geweest kunnen zijn. Die zijn wel gevaarlijk, maar komen niet zo veel voor.
Een wespenkoningin is ook een stuk groter dan andere wespen. Die overwinteren om dan na de winter ergens eitjes te gaan leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt er aan waar je woont hoor ; in mijn oude huis zag ik sommige jaren meer hornaars dan wespen.
Volgens mij is het een frelong, ik dacht koornaar in het nederlands. Gevaarlijk zijn ze als enkeling niet, maar bij onraag kunnen ze makkelijk een koe of een mens doden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ze kunnen zeker geen koe of een mens doden,dit is pure onzin,en een heel dom antwoord.
Ik hou niet van onzin,en vind dit gevaarlijk, omdat sommige mensen dit toch als waar aannemen.
In Nederland zijn er geen dieren die een mens kunnen doden,behalve de adder dan.
Dit is overigens zeer zeldzaam.