Een gebeurtenis vindt plaats. Maar ik lees soms: De gebeurtenis had plaats. Is dit correct Nederlands?

"De fatale val, had plaats/vond plaats/had plaats gevonden, in de nacht van vrijdag op zaterdag." Wat kan wel? Wat kan niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
6.9K

Antwoorden (7)

de val had plaats. klinkt niet heel logisch,
dan is vond plaats logischer, maar de gebeurtenis had plaats gevonden klinkt dan wel weer wat beter.

goeie vraag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'had plaats' is de verleden tijd van 'heeft plaats' en is correct, zij het wat ouderwets Nederlands.
Je zegt immers ook: 'Het heeft plaatsgevonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Het heeft plaatsgevonden' heeft niks te maken met 'Het heeft plaats'. 'Het heeft plaatsgevonden' is de voltooide vorm van 'Het vindt plaats' en het woord 'heeft' is hier slechts hulpwerkwoord.
'Had plaats' klopt sowieso niet.
'Had plaats gevonden' vind ik ook raar klinken. Als er in het verleden een gebeurtenis is geweest, hééft die nu toch ook nog plaatsgevonden?

Volgens mij is het dus 'vond plaats' of 'heeft plaatsgevonden'.

Toegevoegd na 1 minuut:
skusme heeft gelijk, zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit is verleden tijd en dan heb je het niet over vindt plaats..vindt plaats moet nog gebeuren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volkomen correct:

plaats·heb·ben had -, h -gehad gebeuren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vindt plaats moet nog komen.
Had plaats is al geweest
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die logica dat 'had plaats' goed is omdat het verleden tijd is en 'vindt plaats' niet slaat natuurlijk nergens op. 'Vond plaats' is namelijk wél verleden tijd.