Waarom worden jonge eendjes "pulletjes" genoemd?

En waar komt dat woord vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
40.3K

Het beste antwoord

De betekenis van pul is jong van een eend of kip. Dit woord bestaat al sinds 1599. Waarschijnlijk is dat het komt van de lokroep die men voor eenden heeft: Poele! poele! poele!

Toegevoegd na 4 minuten:
Ook het etymologisch woordenboek geeft dit als verklaring met als andere mogelijkheid dat het ook afkomstig kan zijn van het Franse woord voor kip 'poule'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het woord 'pulletje' (=jong eendje) komt uit Noord Holland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Emile
4 jaar geleden
In Limburg worden jonge kippen pullen genoemd.
De Zeeuwen hebben het over pielen als ze eenden bedoelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt samen met het Latijnse woord 'pullus', wat kuiken betekent. Het jong van een kip, zwaan of eend werd daardoor in het oud-Nederlands een pullie genoemd. In Noord-Holland kreeg dat een verkleining en werd pulletje en in het zuiden van Nederland werd het pulleken.
Amadea
een jaar geleden