hoeveel ringen heeft jupiter?

Jupiter heeft ringen welke kleur zijn de ringen van jupiter
en hoeveel ringen heeft jupiter

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3K

Antwoorden (2)

Vergelijkbaar met de planeet Saturnus bezit Jupiter een aantal ringen van stof- en ijsdeeltjes, deze ringen zijn echter veel dunner dan de Ringen van Saturnus. De binnenste ring, systematisch genaamd 1979 J1R, is vermoedelijk voortgekomen uit losgeraakt materiaal van de manen Metis en Adrastea na inslagen door meteorieten. 1979 J1R ligt op een afstand van 110 000 km van het middelpunt van Jupiter en is zo'n 22 000 km breed. Daar buiten liggen nog twee ringen (1979 J2R en 1979 J3R) op een afstand van respectievelijk 125 000 en 170 000 km. Van de buitenste ring wordt aangenomen dat die is ontstaan uit ingevangen interplanetair stof. Het bestaan van deze ringen is pas in 1979 bevestigd en ze zijn veel kleiner dan de ringen van Saturnus.

3 dus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jupiter heeft een heldere maar smalle binnenring en twee zwakkere maar brede buitenringen.