Hoe sterk is een zwaan?

Ik heb een discussie over wie het gaat winnen... De zwaan of mijn hond. Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
4.1K

Het beste antwoord

Uiteindelijk zal denk ik de hond winnen omdat deze kan bijten en doorbijten. Maar hij zal er niet gemakkelijk vanaf komen. Vooral de vleugels zijn zo krachtig dat ze mensen botten kunnen breken.

Een beetje afhankelijk dus van je hond, denk ik wel dat ie zal winnen maar ik zou het niet uitproberen..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ik weet natuurlijk niet wat voor hond je hebt. Maar ik denk dat je een zwaan zeker niet moet onderschatten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik heb wel eens gehoord dat een zwaan zo hard met zijn vleugels kan slaan, dat je er aan kan overlijden. lijkt me voor je hond dus ook niet zo goed...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De zwaan wint het van je hond.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als je een chihuahua hebt denk ik dat de zwaan het gaat winnen als je een pittbull hebt waarschijnlijk andersom.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met een Kangal of Tosa win je zeker. Een Teckel of Jack Russel zal het waarschijnlijk afleggen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je een chiwawa hebt, dan gaat die het zeker afleggen. Maar een pitbull... als die niet knock-out gaat door een slag van een zwanenvleugel gaatie het wel winnen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
meten is weten!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maar dan moet je het wel grondig testen....
Ik vermoed als het een "gemiddelde" hond is dat de zwaan wint.

Een klap van een zwanenvleugel is te vergelijken met een karateslag, volgens hoogleraar John Videler, marien zoöloog en evolutionair mechanicus. Zwanenvleugels zijn niet alleen groot, maar ook sterk en ze bevatten stevige botten. Ze moeten immers een grote vogel de lucht in kunnen tillen. Krijg je een mep van zo’n vleugel op je arm, dan kan die in theorie inderdaad breken. Maar of dat in werkelijkheid ooit gebeurt? Videler weet het niet.
Zwanenexpert Jan Beekman is gastonderzoeker bij het Nederlands Instituut voor Oecologisch Onderzoek in Nieuwersluis. Ook hij denkt dat een zwaan best een menselijke arm kan breken, zeker van kinderen of bejaarden met broze botten. Hij kent echter evenmin concrete voorbeelden. Zelf ringde hij honderden zwanen en daarbij liep hij heel wat klappen op, want een zwaan die zich bedreigd voelt gebruikt zijn vleugels als wapen. En die vleugels, bij een knobbelzwaan samen ruim twee meter breed, zijn behoorlijk imponerend. Maar meer dan blauwe plekken hield Beekman er nooit aan over. Hij benadrukt dat zwanen absoluut geen agressieve dieren zijn. Ze halen alleen maar uit als ze hun nest en hun jongen verdedigen. Krijg je een klap van een zwaan, dan was je veel te dichtbij. Ron Hoogenboom, verzorger in het vogelpark Avifauna, heeft dagelijks zwanen onder zijn hoede. Hij benadert ze altijd voorzichtig, omdat ook hij de kracht van hun vleugels kent. Bezoekers vertellen hem soms verhalen over kinderen die hun arm braken na een ontmoeting met een zwaan, maar zelf maakte hij het nooit mee. Het omgekeerde kan trouwens ook best, denkt hij: als een zwaan ongelukkig mikt, breekt hij zelf zijn vleugelbot. Gevallen van zwaan-slaat-mens zijn in de pers niet dikgezaaid. Wel liep volgens De Telegraaf een inwoner van Zaandam in april 1999 een gekneusd sleutelbeen op, toen hij in een motorbootje te dicht langs het nest van een broedend zwanenpaar voer. Geweld van mensen tegen zwanen komt daarentegen vaker voor. Vooral zwanen in stedelijke vijvers hebben het zwaar te verduren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een zwaan is dan misschien wel minder snel dan je hond maar hij kan hard slaan met zijn vleugels, ook kan een zwaan pikken. Een hondis dan wel en kan hard bijten. Dus of je hond geeft zich op, of de zwaan vliegt weg of de zwaan wint.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zet het resultaat in ieder geval even op youtube.
Je hond wind het denk ik, dat is een vleeseter.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het hangt meer van de mentaliteit van de hond af dan het formaat. Ik had een Sint Berhard maar die rende weg met de staart tussen de benen...