Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom blijft de ballon aan het plafon plakken

ik gooide de ballon om hoog en toen bleef de plakken

Toegevoegd na 1 minuut:
Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
4.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Deze ballon zal statisch geladen zijn geweest. Als je ene ballon over je kleren wrijft bouwt zich een statische lading op, waardoor de ballon aan veel zaken blijft plakken. Ook bv aan je hand terwijl je die op zijn kop houdt.
Wij hangen bij een feest altijd op die manier de ballonnen op. Is erg leuk, omdat ze na verloop van tijd weer naar beneden komen... ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ballon blijft niet alleen aan het plafond plakken. Klik maar eens op onderstaande link dan zie je wat ik bedoel.
Het plakken komt doordat de ballon statisch geladen is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door statische electrischiteit!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als men een ballon enkele keren langs wol gaat strijken (een wollen trui bvb), wordt de ballon opgeladen. Dat noemt met statische elektriciteit. Nu oefent de ballon een aantrekkingskracht uit op zijn omgeving. Hangt men twee geladen ballonnen naast elkaar, zo ziet men dat de ballonen elkaar afstoten. Zelfde ladingen stoten elkaar af. Men kan de ballon nu aan een muur hangen of aan het plafond. Daar blijft de ballon dan ook een tijd kleven, totdat de lading is verdwenen. De tijd dat de ballon aan het plafond of de muur kleeft, vindt er ontlading plaats.
We spreken dan van Electro Statische Ontlading ESO. In dit geval is het een tamelijk langzaam verlopend proces.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien begrijp ik de vraag niet goed,maar een ballon blijft m.i. aan het plafond plakken,omdat ie is gevuld met helium,dat zoals bekend lichter is dan lucht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding