Waarom zijn er nog steeds journalisten die met notitieblokjes werken?

Je ziet het de laatste tijd veel door de crisis, de val van het kabinet en nu de GR verkiezingen. Politici die omringt worden door camera's, microfoons en voicerecorders. Maar je ziet er ook nog altijd journalisten omheen staan die alleen met een pen en notitieblokje gewapend zijn.

Waarom vraag ik me dus af? Ik kan geen enkele reden verzinnen waarom dit voordelen zou hebben t.o.v. alle moderne technieken die een stuk sneller en vollediger zijn. Misschien jullie wel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.2K

Het beste antwoord

Ok ik val hier dus een beetje in herhaling maar toch:

Het is vrij nutteloos om de hele opname nog eens af te spelen als je dat artikel aan het schrijven bent. Om dezelfde reden maken studenten ook aantekeningen in college zalen ipv dat ze het hele verhaal met een camera opnemen. Het is niet zinnig daar zoveel tijd aan te besteden. Het is de bedoeling dat je onthoud wat er is gezegd en evt. een aantal steekwoorden opschrijft om het geheugen te ondersteunen en er daarna zo snel mogelijk een artikel van te maken. Je hebt als krant journalist geen klap aan de live uitzendingen en je hebt ook geen uren om een artikel te schrijven. Zeker als het interview wat later op de avond is. Als het de volgende ochtend in de krant moet staan zal dat snel moeten gebeuren.
En ze zullen best die live beelden wel opnemen en gebruiken mocht ze echt iets zijn opgevallen of een stuk terug willen zien maar uiteindelijk is er echt geen vervanging voor de ouderwetse aantekening op papier.

Papier; het is geweldig :)
http://www.xs4all.nl/~pjbrink/apekool/050/017.html

(mocht een mod dit niet leuk vinden; gooi dan vooral de reactie weg)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat het pure gewenning is. De een schrijft steekwoorden op, de ander gebruikt een dictafoon en sommigen onthouden alles.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor een journalist van een krant gaat niets boven het ouderwetse notitieblok. Alle andere methoden werken trager en zijn moeilijker uit te werken.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag me af of dat wel zo is. Deze zaken worden bijna allemaal live uitgezonden op tv. Wat is dan nog de meerwaarde van een paar steekwoorden?
AWM
14 jaar geleden
Een krantenjournalist werkt geheel anders dan een verslaggever van de radio of TV. Die moet gewoon een artikeltje schrijven.
Dat zijn journalisten die voor een krant schrijven en even later wordt het uitgewekt op een laptop en dan wordt het verzonden naar de redactie .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet dat het schrijvende pers is en ik weet ook hoe het werkt. Mijn vraag gaat over de voordelen van notitieblokken t.o.v. moderne techniek als het gaat om vaak live uitgezonden interviews.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is vrij nutteloos om de hele opname nog eens af te spelen als je dat artikel aan het schrijven bent. Om dezelfde reden maken studenten ook aantekeningen in college zalen ipv dat ze het hele verhaal met een camera opnemen. Het is niet zinnig daar zoveel tijd aan te besteden. Het is de bedoeling dat je onthoud wat er is gezegd en evt. een aantal steekwoorden opschrijft om het geheugen te ondersteunen en er daarna zo snel mogelijk een artikel van te maken. Je hebt als krant journalist geen klap aan de live uitzendingen en je hebt ook geen uren om een artikel te schrijven. Zeker als het interview wat later op de avond is. Als het de volgende ochtend in de krant moet staan zal dat snel moeten gebeuren.
En ze zullen best die live beelden wel opnemen en gebruiken mocht ze echt iets zijn opgevallen of een stuk terug willen zien maar uiteindelijk is er echt geen vervanging voor de ouderwetse aantekening op papier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een notitieblok heb je altijd bij de hand en je kunt als je tussen een mensenmassa staat nog notities maken .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@roepiroepi.
Jammer dat dit in een reactie staat.
Want dit antwoord is nl. precies waar ik op zinde!
Als je graag gewaardeerd wordt met punten, kun je het alsnog even in een antwoord zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Achteraf was het idd meer een antwoord dan een reactie maar dat zag ik pas toen ik het al gepost had. Toen ik begon te typen was het ook de bedoeling dat het een stuk korter zou zijn.
Ik weet niet of de mods het zo geweldig vinden als ik mezelf ga copy pasten... maar goed... op verzoek dus....
Steno ofwel snelschrift is een krachtig middel. Een bandopnemer kan vaak slechte onhoorbare kwaliteit zijn vanwege alle distorsie die de elektrische apparaten als camera's en andere rondom met zich meebrengen.

Pen en papier zijn heel betrouwbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twee redenen:
- je kan meteen beginnen met schrijven
- je kan een bloknoot in de jaszak stoppen