Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe schrijf je een vrouwelijke burgemeester aan ?

Met welke titel op de te schrijven brief .

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
12.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zie mijn antwoord over vrouwelijke burgemeesters: hoogedelgestrenge heer/vrouwe (grote stad) en weledelgestrenge heer/vrouwe de burgemeester (kleine stad).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Burgemeester van een grote stad Hoogedelachtbare Heer (Vrouwe)

Burgemeester van een kleine gemeente Edelachtbare Heer (Vrouwe)

Ik vindt het een beetje vreemd dat er in titel onderscheid gemaakt tussen stad en dorp.Maar het is toch zo.

Groeten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
We leven wel in 2009. Ik ben voorstander van gewoon netjes en beleefd : "Mevrouw de Burgemeester" Dit moet kunnen. Zoals in de franse cultuur van na de franse revolutie . Anderzijds is de kloof al groot genoeg tussen gezagsdragers en burgers opdat we er nog extra tierelantijntjes zouden aan toevoegen. De aanspreektitel is slechts een onderdeel van de brief aan de vrouwelijke burgemeester. Inhoud en vorm maken één geheel. Belangrijk is dat je op een compacte, eerlijke , assertieve informatie uitwisselt.
Het protocolaire is dan veel minder belangrijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ben het met Patrick eens. Ik vind het eigenlijk ook wel goed prima om of het "mevrouw" of "burgemeester" weg te laten. We zeggen toch ook niet: mevrouw dokter of meneer docent? Ik vind geachte mevrouw of geachte burgemeester anno 2009 prima. Waar ik vroeger brieven kreeg met "Geachte mevrouw..." staat nu vaak "Beste Ruth". Hier heb ik ook geen problemen mee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Google op "titulatuur" en je krijgt op taaladvies.net de antwoorden: formeel is edelachtbare, maar mevrouw is ook goed.
Beleefdheid zit meer in je houding dan in de aanspreektitel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding