heeft iemand goede leer tips voor middelbare school VMBO Gt

ik heb dyslexie en dyscalculie en heel veel moeite met leren en dingen onthouden en mezelf goed te kunnen concentreren.
hebben jullie misschien goede tips zodat ik mijn examen haal. want ik sta nu een onvoldoende voor engels en wil die graag weg hebben heb ook al bijles maar het consentreren en het lang leren en huiswerk maken gaat moeilijk.

14 jaar geleden
in: Overig
1.8K

Het beste antwoord

Ik ken het probleem. Zeker bij vreemde talen is het nog lastiger, maar toch is het te doen.

Iedere dag hele kleine beetjes leren helpt het beste. Niet alles tot het laatste moment bewaren! In een omgeving waar het rustig is en je niet te veel wordt afgeleidt, kun je je veel beter concentreren. Steeds maar weer herhalen! Het is dan net als bij muziek luisteren, op den duur onthoud je het vanzelf. Zorg dat je voldoende slaapt en goed eet voordat je gaat leren.

Breng in beeld waar je wel en niet goed in bent en ga niet te lang hameren op onderdelen waar je niet zo goed in bent, dat frustreert alleen maar.

Dyslectici moeten nou eenmaal veel meer doen om een goed cijfer te halen dan anderen, maar als je voor jezelf de trucjes weet, kun je zelfs universiteit doen, echt waar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Voor je dyslexie zou ik even naar je decaan gaan om te vragen of je hulpmiddelen mag gebruiken tijdens je examen. Soms krijg je extra tijd bijvoorbeeld. Ik zou sowieso even naar je decaan of mentor gaan om dit te bespreken. Die kent je beter dan wij anonieme GV'ers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon fff vragen op je school, die kunnen je wel weer verder helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je het speciaal over Engels hebt, een tip die ik zelf gebruikt heb toen ik nog op school zat: TV kijken.

Ongelofelijk maar waar, met hulp van de TV heb ik mijn talen opgekrikt. Dat betekent natuurlijk niet dat je de hele dag voor MTV kan hangen en daar spontaan beter van wordt.

Wat ik bijvoorbeeld voor Engels deed, was speciaal naar de BBC kijken. Daarbij zette ik dan de Engelstalige ondertiteling voor doven van teletekst aan. (Vroeger was dat pagina 888, ik weet niet of dat nog zo is.) Op die manier kon ik de taal tegelijkertijd horen én lezen.

Het grote voordeel: je hebt niet het idee dat je huiswerk aan het doen bent, maar intussen zit je wel heel goed de taal te oefenen. En omdat je het wilt volgen (wel een interessant programma kiezen!), doe je automatisch je best om te begrijpen wat er gezegd wordt.

Als je het niet meteen perfect kunt volgen: niet opgeven, oefening werkt echt!

Succes!

(En intussen niet vergeten om óók je huiswerk te blijven doen!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wodka
14 jaar geleden
wauw dankjewel mij was de BBC ook al aanbevolen maar heb dat geprobeerd maar kwam er niet aan uit ondertiteling hebi k nog niet geprobeerd tnx:D!
ik heb zelf ook dyslexie en ben enorm geholpen met de 'kamer methode'.

Begin met de inhoudstafel. leer die vanbuiten: elk afzonderlijk deel (voor jou zelf te scheiden in logische stukken) is een kamer.

Op het moment dat je dan in de stof zelf duikt: ga je die kamer vullen met voorwerpen. en dan pas gaat ook duidelijk worden wat voor kamer het word.

Een moeilijk onderdeel gaat veelal de keuken worden. Dit omdat hie veel verschillende dingen te vinden zijn.

Je gaat zien het word veel gemakkelijker om dingen te onthouden.

wat betreft talen ben ik zeker geen goede leermeester :) ik was ook niet goed in talen. Ik kon nog wel de woordjes van buiten leren maar met een dictée was het toch een grote ramp en haalde ik niet meer dan een 1 of iets dergerlijks.

In elk geval veel succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wodka
14 jaar geleden
heel erg bedankt.
en woordjes leren.. het is ene oor er in andere der uit heel vervelend!