waarom heet een koekenpan een koekenpan terwijl je er nooit koeken bakt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.8K

Het beste antwoord

Vroeger bakte je er koeken in, net zoals je je handschoenen in het handschoenenkastje legde en je hoed op de hoedenplank. Zo zou ik willen voorstellen een zakdoek een neusdoek te noemen. Heb jij nog suggesties voor een koekenpan? In het Engels heet hij een frying pan, in het Afrikaans een braaipan en in het Deens een stegepand (ook braadpan). In het Nederlands hebben we helaas al een voorwerp dat braadpan heet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
+1 voor de neusdoek!

Andere antwoorden (2)

ja wel hoor
pannenkoeken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dan is het toch een pannenkoekenpan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Letterlijk mijn antwoord. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Koekepan komt van het Engelse Cooking pan, heeft niets met koeken te maken. Het was goed en zou ook nu goed moeten zijn; 'koekepan' en niet 'koekenpan'. De taaldeskundigen slaan nogal eens de plank mis. Voorbeeldjes; Zo is 'guur' weer negatief, een 'onguur' type is ook negatief.. guur en onguur zijn tegengestelden. Vakantie met een 'k' ook zoiets. ergens eind jaren 70 moest/mocht dat. Terwijl vakantie gerelateerd is aan vacant en vacature. Waarom a'cc'orderen wij iets en is het daarna a'kk'oord? Ga zo maar door. Zo ook pannenkoeken. Koekjes bak je in de oven, en als je ze in een pan bakt is het een pannekoek. Ongeacht of je één pan of meerdere pannen gebruikt. De Neerlandici hebben nog wat te doen..
een jaar geleden
Amadea
een jaar geleden
Fout. De naam heeft wel degelijk met pannenkoeken te maken. In het Engels heet het een 'frying pan'.
Leuk weetje daarnaast is dat een pan om broodtaart in te bereiden bij ons vrijwel niet meer gebruikt wordt, maar in het Engels een 'Dutch oven' genoemd wordt.
ricblues
een jaar geleden
Ik weet dat het nu koekenpan is, maar in het verleden was het koekepan. Omdat de gedachte was 'het kunnen meerdere koeken zijn' heeft men bedacht het moet nu zijn koekenpan. Maar het was/is een oneigenlijk argument om de koekepan nu koekenpan te noemen. Net als kippesoep nu kippensoep heet and-so-on. Het overige dat ik schreef leidt wel tot vragen aan de neerlandici.