Hoe werkt de vertraging in een stoeltjeslift, bij het opstap- en afstapstuk?

Een stoeltjeslift heeft vaak een langzamer stuk bij het opstappen en bij het afstappen, hoe werkt dit precies?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.5K

Het beste antwoord

Bij het op- en afstappunt worden de stoeltjes en ook de grote cabines van de kabel getild en aan een groot draaiend wiel gehangen. Dit wiel draait langzamer dan de kabel, zodat iedereen op zijn gemak kan instappen. Als het wiel rond is, worden de stoeltjes en de cabines weer van het wiel getild en weer op de kabel gehangen.

Cabines en stoeltjes zitten met een soort klemmechanisme op de kabel vast. Door de zwaartekracht wordt stoeltje naar beneden getrokken, waardoor het vanzelf klemvast op de kabel komt te zitten. Alleen door het geheel op te tillen is het van de kabel te halen.

Bij niet alle stoeltjesliften werkt het op deze manier. Er zijn ook stoeltjesliften, waar het stoeltje bij begin en eindpunt niet langzamer draait. Bij deze liften is het vanzelfsprekend minder comfortabel in en uitstappen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok klinkt logisch.
Zijn er dan ook van dat soort liften die met een ander soort klemsysteem werken?
Wordt dit namenlijk niet gevaarlijk als de stoeltjes hevig op en neer deinen of als slechts aan een kant wordt gezeten en de stoelenset schuin hangt?
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Bij stoeltjesliften wordt er ook altijd aangegeven, dat de personen gelijkmatig over de zitplaatsen verdeeld moeten worden. Dus niet allemaal aan een kant. Bij grote gondels is dit minder een probleem al, omdat die van zichzelf al veel meer wegen en dus relatief minder invloed ondervinden van het gewicht van de passagiers. De grote gondels worden trouwens 's nachts binnengehaald. Blijven dus niet aan de kabel hangen. Bij grote storm overdag worden ze ook naar binnen gehaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met die extra toelichting is alles duidelijk voor mij. Bedankt.

Andere antwoorden (1)

Volgens mij is dat een illusie. De stoeltjes kunnen onmogelijk vertragen, ze zitten op één kabel met alle andere stoetjes.
Kijk maar: