Waarom is voor veel mensen uiterlijk belangrijker dan innerlijk?

Ik heb het zelf ook, ik vind ook belangrijk dat mijn vriend er goed uitziet.
maar waarom??
tuurlijk is het leuk om tegen wat moois aan te kijken, maar uiterlijk daar heb je niks voor gedaan dat heb je gekregen en de ene heeft geluk en de andere pech. daarentegen je innerlijk daar kun je aan werken en je kan jezelf ontwikkelen...
en uiteraard is een combinatie van een goed uiterlijk en een goed innerlijk is ideaal.
Maar ik denk dat mensen sneller voor een mooie partner kiezen met een iets minder mooi innerlijk dan een lelijk persoon met een geweldige persoonlijkheid. (en dit geld met name voor mannen)
dit is toch eigenlijk raar??

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
8.8K

Het beste antwoord

Dat lijkt zo vanwege het fenomeen "liefde op het eerste gezicht". Op langere termijn wordt het innerlijk steeds belangrijker. Ik zeg daarom altijd dat de ideale partner "lekker van buiten en mooi van binnen" is. Soms is iemand zo mooi van binnen dat je een beetje toegeeft op de buitenkant, en visa versa.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Omdat je bij het uiterlijk er de hele dag tegenaan kijkt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wanneer je er een hele dag tegen aan moet kijken moet je er toch ook een hele dag naar luisteren?? waarom is het een dan belangrijker dan het andere
Het is het eerste wat je ziet
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om dat het uiterlijke je laat weten hoe het innerlijke er uit ziet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
We worden met zijn allen elke dag opnieuw via alle media (publiciteit, affiches, kranten, tv, tijdschriften ) geconfronteerd met het ideale schoonheidsbeeld. Wat wil je dan?Als onze ogen alleen de ziel konden peilen ,ja wat een mooie wereld. Als je lang oefent zie je heel veel goeds in de mensen en dan telt dat "beautiful face of body" veel minder. Een heel oud spreekwoord bevestigt dit : "Wie de vrouw trouwt om het lijf, verliest het lijf en behoudt het wijf" een nadenkertje
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De eerste indruk is het sterkste, en deze krijg je in 10 seconden. In deze tijd kan je een hoop aan het uiterlijk zien, maar het innerlijk krijg je niet te weten.
We weten allemaal dat het dan vaak gaat om vooroordelen, maar de indruk die je in deze eerste 10 seconden krijgt is bepalend voor hoe je tegen deze persoon aankijkt - en of je de moeite doet deze persoon beter te leren kennen.
Daarom wordt er zo veel op uiterlijk afgegaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk omdat wij met onze partners op straat lopen wij onbewust (misschien ook wel bewust) ons zorgen maken om wat anderen denken van ons als koppel. "Tjonge, wat doet zo'n mooie meid met zo'n lelijke jongen?" (of andersom)
Ik zou als ik jou was even naar de film Shallow Hal kijken, dit gaat precies om dit onderwerp.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat uiterlijk wat zegt over de gezondheid. En gezondheid wat zegt over vruchtbaarheid.

Er is een aantal dingen die iedereen mooi vindt:
- Symetrie (in bijvoorbeeld het gezicht): symetrie ontstaat bij een gelijkmatig kunnen opgroeien zonder gebrek of ziekte. Een symetrisch gezicht en lichaam vertelt de potentiële partner dat je in ieder geval gezond bent opgegroeid (met dus geringe kans op afwijkingen die tot verminderde vruchtbaarheid zou kunnen leiden);
- Een jong uterlijk: grote ogen, witte tanden, weinig of geen lichaamsbeharing, geen grijs of wit haar, allemaal zaken die horen bij jonge mensen en 'jong' staat in dit geval wederom voor 'vruchtbaar';
- Voor vrouwen geldt: rondingen op de goede plaats en in de juiste proportie is belangrijk, en voor mannen geldt: spiermassa en recht van lijf en leden is belangrijk. Opnieuw vooral omdat dat er gezond uitziet. Gezond staat dan alweer voor 'waarschijnlijk vruchtbaar'.

Bij het zoeken naar een potentiële partner spelen genen een belangrijke rol. Genen, DNA, instinct, noem het maar zo je wilt, maar het moet er toe leiden dat je je voortplant. Daarbij is 'blond of bruin' niet zo van belang. Fraaie heupen en mooie borsten onder een symetrisch, gezicht met grote ogen en witte tanden, en aan een verder jong aandoend lichaam, dat is wat de man zoekt. En diezelfde symetrie, grote ogen, witte tanden, jong en sportief lichaam is wat de vrouw zoekt in een man.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uiterlijk is voornamelijk iets waar we ons druk over maken naar de buitenwereld toe. Helaas worden we door reclame er keer op keer op gewezen hoe 'belangrijk' het is. Heb nog niet eerder een reclame gezien die zich op de binnenkant richt.

Zouden we ook zo op uiterlijk gericht zijn wanneer we op een onbewoond eiland wonen? Denk het niet...

De meesten van ons gaan de deur niet uit voordat ze er naar eigen maatstaven goed uitzien. Komen we echter thuis dan gaat het vrouwelijke haar in een paardestaart, doen we ons oude joggingpak aan, de push-up beha uit, make-up eraf en is uiterlijk ineens niet belangrijk meer.

Uiterlijk zegt vaak erg weinig over het innerlijk. En wat heb je aan een mooie man of vrouw wanneer het innerlijk minstens niet even mooi is? Daar moet je het toch 't langst mee doen.

Daarbij, aan een mooi gezicht of lichaam raak je ook wel weer gewend en wat blijft er dan over?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat je vriend betreft: je wilt je niet voor hem schamen. Je wilt tonen dat je goede keuzes maakt. Dat heeft evolutionaire voordelen.

"maar uiterlijk daar heb je niks voor gedaan"
Ahum... Uiterlijk daar doet men wel degelijk veel aan: make-up, haar wassen, douchen, mooie/dure kleren, juwelen / mooi horloge, een maatpak, je haren regelmatig kammen, tatoeages, lenzen ipv een bril (zelfs als een bril veel goedkoper zou zijn), plastische chirugie, diëten, je manier van bewegen / non-verbale communicatie.

Een symetrisch uiterlijk (gezicht) wordt aantrekkelijker gevonden omdat een symetrisch iemand gezonder is (wederom evolutionair) - dus is de kans op gezond nageslacht groter.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
we vinden het belangrijk omdat er een boel mensen zijn met een minder sterk innerlijk en daarom alleen maar naar het uiterlijk kijken, de rest gaat zich dus opdossen en uiteindelijk wordt de eerste indruk altijd op uiterlijk gebaseerd