Waarom verdwijnen woorden?

Sommige woorden verdwijnen maar waarom verdwijnen ze eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
4.8K

Antwoorden (12)

Omdat ze gewoon minder gebruikt worden, of er komen andere woorden voor in de plaats. Zo'n woord 'vervaagt' dan, en wordt dan minder gebruikt omdat men het meestal niet kent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nog van woorden gehoord. Bij verdwijnen niet vanzelf, dat me overkomen.
AWM
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik vrees dat er bij mij ook woorden verdwijnen :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat bedoel ik helemaal niet
Ze verdwijnen niet echt, want ze staan nog wel in het woordenboek. Maar gebruikt worden ze niet meer. Gelukkig komen er ook steeds nieuwe woorden bij. Anders zouden we een erg dun woordenboekje krijgen :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze taal is een levende taal. Woorden komen bij en woorden verdwijnen doordat ze niet meer gebruikt worden.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles gaat met z'n tijd mee en dat geldt ook voor woorden. Bepaalde woorden raken gedateerd en er komen anderen voor in de plaats. En af en toe hoor je zo'n nostalgisch woord nog eens voorbij komen.

Maar echt verdwijnen doen ze niet, ze worden alleen steeds minder gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een taal leeft, dan houdt dat in dat woorden komen en gaan... Het is in om bepaalde woorden te gebruiken en daarna is het uit...

Wie zegt nu nog,: Dat is duf? Dat is er nu uit, 20 jaar geleden was het vet... (en over 20 jaar is vet weer uit)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Woorden verdwijnen en of ze verdwijnen niet waarom ze wel of niet verdwijnen is te wijten aan de taal en de mensen erachter. Soms zijn ze verdwenen en komen ze later weer tevoorschijn .Dit komt omdat ze ergens anders dan weer verdwenen zijn.
Omdat men in bepaalde gevallen andere woorden prefereert.
Het is mij nog steeds een raadsel,waarom bijvoorbeeld een prachtig woord als "riskant" het veld m oet ruimen voor "risicovol". In andere gevallen,omdat het voorwerp bijna niet meer bestaat,zoals asla,kolenkit enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als vroeger iets is helemaal te gek was noemde wij dat hip, een woord wat nu enigszins oubollig klinkt.
Taal leeft en gaat mee met alle veranderingen en nieuwe ontwikkelingen. Vroeger had nog niemand van sms of browsen gehoord. Inmiddels normale woorden. Vroeger bestonden al deze dingen nog niet dus de woorden ook niet.
Taal is ook mode-gevoelig in de zin dat het in is om het een en uit is om het ander te zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarop een grondig antwoord vinden blijkt eenvoudiger door in Google "linguistiek verdwijnen woord" in te vullen.

Uit:

Niet alleen veranderen woorden qua betekenis, klankvorm of (woord)soort, woorden kunnen ook in onbruik raken, of er kunnen nieuwe woorden ontstaan.

Woorden kunnen door allerlei oorzaken in onbruik raken: mogelijk door synonymie- of homonymievermijding, door vermijding van een ongunstige gevoelswaarde, doordat de zaken waarvoor ze gebruikt worden, verdwijnen. De laatste oorzaak is wel de belangrijkste: denk bijv. aan de vergeten termen van oude, intussen verdwenen ambachten. Inheemse woorden kunnen ook door leenwoorden verdrongen worden.

Ook nieuwvorming heeft effect op het woordenboek: nieuw gevormde woorden (neologismen) worden erin opgenomen als ze door de taalgemeenschap of een belangrijk deel daarvan zijn aanvaard. Nieuwe woorden (neologismen) komen erbij wanneer er nieuwe zaken ontstaan die om naamgeving vragen of ter vervanging van woorden met een ongunstige gevoelswaarde.

Cor van Bree (2002) Historische taalkunde, Paragraaf 13.1.2.4 "Ontstaan en verdwijnen van woorden" via DBNL.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iedere dag komen er weer nieuwe woorden bij,veel *nederlandse* woorden veranderen in engelse/buitenlandse woorden.Veel instanties-bedrijven gebruiken engels talige woorden waar de gewone burger een woordenboek bij nodig heeft.
wel jammer dat onze Moerstaal zo langzaamaan wordt verdreven..was vroeger een krabbetje bij de slager een krabbetje,nu heet het Spare-Rib...dat staat zo deftig...puh!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Woorden verdwijnen niet zomaar, ze worden eigenlijk gewoon niet meer gebruikt. En een woordenboek als Van Dale kan nu eenmaal niet oneindig veel (oude) woordvarianten blijven vasthouden omdat een woord ooit ergens een keertje gebruikt is. Het WNT (=Woordenboek van de Nederlandsche Taal) heeft dat geprobeerd, maar dat heeft ruim 130 jaar geduurd en is op het eind afgeraffeld. De nederlandse taal is nu eenmaal levend, dus nieuwe woorden komen erbij en oudere verdwijnen, Mijn persoonlijke "teleurstelling" van het verdwijnende woord (uit van Dale) is: zeepklopper. We zijn nu zo welvarend geworden, dat we dit woord niet meer nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Woorden die niemand meer gebruikt omdat ze uit de mode zijn, zullen uiteindelijk ook niet meer in het woordenboek worden opgenomen.

Persoonlijk vind ik het erg spijtig dat de vileine onverlaat en de schalkse snaak uit het Nederlands taalgebruik verdwenen zijn, hoewel je ze nog wel in het woordenboek zult vinden... Dus hierbij een pleidooi! Roep eens wat vaker 'Vileine onverlaat!' naar die schalkse snaken die zich op uw trottoir ophouden.