Wat is een 'jojo' effect?

over afvallen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij wordt hier een record gebroken: de meest zelfde antwoorden op een vraag :(

Het beste antwoord

Gewicht omhoog, gewicht omlaag, de beweging van een jojo...

Bij het dikker worden, maakt je lichaam cellen aan, speciale cellen die vet kunnen opslaan... Heb je die cellen niet dan KUN je gewoonweg niet dik worden, maar heb je ze, dan zitten die daar en gaan niet meer weg... De eigenschap die die specifieke cellen hebben is opslag van vet... En die kunnen vet opnemen en vet afstaan en dat kan heel rap gebeuren... Als je een maaltijd TEVEEL gegeten hebt, wordt dat de volgende dag al opgeslagen, dat surplus aan vet... En als je een dag niet eet, leveren die cellen gewoon wat vet en dan LOOP je op die voedingsbron... Dat is genetisch voordelig, want je hoeft niet meer zo precies 3 maaltijden per dag te eten als iemand die die cellen niet bezit...

En die cellen maken de kans op jojo gewicht heel groot... Liposuctie is een goed tijdelijk middel, maar als ze nu ALLE (jojo-vet)cellen uit konden zuigen was het perfect... Maar helaas dat is niet zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Wanneer je steeds afvalt maar dan ook weer meteen bijkomt en dan weer gaat afvallen etc. Dat noemen ze jo-jo-effect.

Toegevoegd na 3 minuten:
Soms kan het zelfs zo zijn dat je, wanneer je vervalt in oude eetgewoonten méér bijkomt dan dat je woog voordat je je begon met lijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat betekend dat je eerst heel succesavol afvalt, maar vervolgens je oude leef en eetpatroon oppakt, en weer aankomt. Als je dat een paar keer doet heb je een jojo effect te pakken. Dun - dikker - dun - dikker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat je steeds een beetje afvalt maar dat het er steeds ook weer bij komt.
dat noem je jo-jo effect
14 jaar geleden
Dat je een paar maande lijnt en afvalt en dat je snel daarna weer aankomt ..............en dat keer op keer !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gewicht gaat op en neer, zoals een jojo.
Dik-dun-dik-dun etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel je weegt 100 kilo.
Je gaat een dieet volgen en na een maand weeg je 90kg.
Om één of andere reden stop je vervolgens met het dieet.
En na twee maanden weeg je 105 kilo.

Dat noemen ze een jo jo effect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je gaat lijnen gaat je lichaam in de energiezuinige stand, omdat er minder brandstof binnenkomt.
als je na verloop van tijd genoeg bent afgevallen en weer normaal gaat eten, is het niet zo dat je lichaam meteen weer omschakelt.
het gevolg is dat wat je eet extra aanzet, en je weer aankomt.
je gewicht gaat zodoende als een jojo op en neer.
dit is de reden dat je beter niet kan gaan lijnen, maar een ander eetpatroon moet ontwikkelen en dat volhouden.
14 jaar geleden
Dit is de cyclus van telkens afvallen en vervolgens aankomen, waarbij de meeste mensen uiteindelijk zwaarder zijn geworden dan toen ze voor het eerst op dieet gingen. Het jojo-effect is in verband gebracht met een toegenomen kans op hart- en vaatziekten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je afvalt als je aan het lijnen bent. Maar zodra je met lijnen stopt dat je weer aankomt.

Dit komt omdat je niet de werkelijke oorzaak aanpakt. Dus ben je niet verandert en wil je lichaam terug naar zijn ideale vormgeving en gewicht. Precies zoals je diepe zelf dat wilt en wenst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een teken dat afvallen moeilijk is voor diegene die probeert gewicht te verliezen. Zoals een jojo omlaag gaat (gewichtsafname) zo gaat ie ook snel weer omhoog (toename). Veel mensen willen vaak in een korte tijd veel gewicht ervan afhebben. Mogelijk is dat geen slimme aanpak en is het beter het over een paar maanden uit te strijken. dan heb je mogelijkerwijs even een eetbui maar daar staan weer weken tegenover waar je weer de draad oppakt om weer op matige voet verder te lijnen. Aan jezelf te strenge eisen stellen levert alleen maar frustraties op en die wreken zich dan weer vettig.
Zo wil ik bijvoorbeeld deze zomer een fietsvakantie gaan doen. Ik wilde er wel een 7 kilo afhebben en zit op ca.
een halve kilogram per maand. Het mag iets meer zijn!
Hoef dus helemaal geen streng dieet en dan valt het reuze mee. Weg Jojo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lijnen en afvallen... en wanneer je stopt met lijnen, weer erg snel aan komt..

Toegevoegd na 2 minuten:
een jojo.. gaat uit en komt weer terug op het beginpunt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn moeder zegt altijd dat dit het effect is van een slechte manier van afvallen.
Je valt af, maar zodra je weer aankomt, word je zelfs weer iets zwaarder dan ervoor.
60-59-61-59-62-58-63 bijvoorbeeld.