No hast stront oan de knikker
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Tja het schijnt toch wel een taal te zijn, en waarop baseer je dat Friezen eigenwijs zijn
(ben zelf echt geen fries he)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
friesche mensen zijn in het algemeen zo eigenwijs omdat het in hun erfelijke eigenschappen zit. zij denken dat ze altijd gelijk hebben en staan niet(altijd) open voor een ander hun mening.

als je ervaring hebt als geen-fries zijnde met een fries dan weet je dat onderhandelen nut heeft en daarmee kom je al een heel end.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Of je nou wilt of niet, maar Fries is echt een taal. Hoezo zijn ze eigenwijs? Ik kom zéér veel andere mensen tegen, inclusief buitenlanders, die zeer 'eigenwijs' zijn. Het Friese fabeltje, misschien? Je kunt je maar ergens op laten voorstaan...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Fries is wel degelijk een taal.
Waar baseer jij het op dat Friezen eigenwijs zijn, ieder mens is wel eens eigenwijs. Dit heeft niet specifiek met een deel van het land te maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als t een taal is is het in elk geval geen Verstáánbare taal! ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een taal wordt als zodanig erkend wanneer die een eigen (geschreven) geschiedenis heeft. Het Fries heeft dit. Daarbij is het Fries van een andere oorsprong dan het Nederlands, dit in tegenstelling tot de diverse dialecten die in ons land voorkomen.
Wanneer je je in de geschiedenis van de Friezen verdiept, zul je zien dat deze ook van veel invloed zijn geweest in het buitenland.
Zo maakten de Romeinen al gebruik van Friese krijgers, die zij gebruikten voor het bewaken van onder meer Hadrian's Wall (tussen Noord-Engeland en Schotland). Hierdoor zijn het Engels en het Fries van elkaar gaan 'lenen'.
Zo komt het woord 'lofty' (in bijv. 'lofty peaks'= hoge toppen) van het Friese woord 'loft', wat 'lucht' betekent.

Of Friezen eigenwijs zijn? Vast! Evenals andere bevolkingsgroepen. In dit geval echter hebben ze gelijk ...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de friesen die ik ken zijn zeker niet eigenwijs.

Ik elke laag/provincie of waar dan ook heb je eigenwijzen mensen, denk dat jij toevallig meer eigenwijzen freizen kent dan niet eigenwijzen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kijk naar het plaatje in de link. Hier kan de plaats ivan het fries tussen het duits engels en Nederlands goed terugvinden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Fries is dus wel een officiele taal, en geen dialect zoals Amsterdams of Haags
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hebt volkomen gelijk. Fries is geen taal.
Waarom?
Link:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ze zullen wel zo eigenwijs zijn omdat ze een eigen wereldje hebben gecreeerd en hier trots op zijn.