Waarom zeg je altijd welterusten Bij het slapen gaan ?

Als je dan met meerdere personen bent of tegen je vrouw en je kinderen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
5.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
90% van NL. heeft het al verandert in: datrusten. :)

Het beste antwoord

Het is ook een beleefdheidsvorm als je gaat eten zeg je eetsmakelijk,als je een dagje uit gaat ,wens je iemand een fijne dag. Of als iemand op vakantie gaat ,prettige vakantie. Enz. Prettige dag !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ha, die Teun;

Omdat je die mensen een goede nachtrust toewenst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goede slaap kun je niet maken die krijg je cadeau of niet...

En omdat je dat niet zelf kunt maken, is het lief als je een ander een goede nachtrust gunt of wenst...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodat je nádat je je lijf wel te rusten hebt gelegd, weer een welgemeend: goedemorgen kan zeggen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger zei men: "Ik wens je wel te rusten toe". Dit is afgekort tot "welterusten" (of soms zelfs "trusten"). Je wenst dus iemand of een groep mensen een goed nachtrust toe.
Zo zijn meer wensen in de loop der tijden verkort tot een groet van één woord:
Ik wens je/jullie een goede morgen toe: goedemorgen
Ik wens je/jullie een goed middag toe: goedemiddag
In wens je/jullie een goede avond toe: goedenavond