Moet je al inkomsten belasting betalen over facturen waar je het geld nog niet van heb ontvangen?

Ik moet inkomsten belasting doen over dit kwartaal, alleen ik heb nog wat facturen uit staan die nog niet betaald zijn door mensen. Moet ik die al wel melden?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.6K

Het beste antwoord

Ja, de datum van verzending is leidend. Als je op 31 maart een factuur verstuurt, moet je de BTW van die factuur vóór 30 april afdragen, ook al wordt de factuur pas in mei betaald. Je schiet dus de BTW even voor tot je klant de factuur heeft voldaan. Een tip: zorg dat je klanten binnen een maand betalen, dan zit je altijd goed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

ik denk dat je omzetbelasting (BTW) bedoeld, in dat geval ' Nee'
Btw hoeft pas te worden afgedragen als de factuur daadwerkelijk betaald, het gekke is echter dat ondernemer die de factuur heeft gekregen wel direct de BTW mag terughalen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben het met Hamabo eens maar voor dit soort vragen kun je beter even de belastingdienst bellen, dan kom je nooit voor verrassingen te staan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je moet BTW berekenen over een faktuur in de periode dat deze wordt geboekt. Op dat moment is ook de afdracht een feit. Als de faktuur nooit betaald wordt (wat ik niet hoop voor je), zul je te zijnertijd een credit nota / boeking naar dubieuze crediteuren boeken die de BTW weer terugvordert. De BTW zelf heeft helemaal niets met de betaling van doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Toch maar even bellen dus, weet je het tenminste zeker.
Je kunt ook op hun site kijken, zou me niets verbazen als het in hun FAQ staat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De belastingdienst heeft vorig jaar een zaak gewonnen tegen de winnaar van de eindejaarsloterij. Deze werd aangeslagen over 2007 omdat hij op 31 december 2007 de jackpot had gewonnen. maar het geld stond pas op 5 januari 2008 op zijn rekening. Dus is eigenlijk hetzelfde. Hij had gewonnen maar nog niet uitgekeerd gekregen. Toch betalen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het is juist dat je belasting (ook inkomstenbelasting) betaald, wanneer er facturen zijn uitgegeven. Ook al zijn deze nog niet ontvangen. wanneer de facturen niet worden betaald (ontvangen in jouw geval). dat is dan het zogenaamde ondernemersrisico.

@ Hamabo: dit is niet juist. voor de btw wordt het zogenaamde facturenstelsel gehanteerd. deze wordt afgedragen in de periode waarin de factuurdatum valt. als je bv btw per maand aangeeft, betaald je btw over de facturen die in die maand zijn verstuurd.