Waarom geen gehard plasticglas in de bushokjes die onbreekbaar zijn

Ieder keer als ik langs bepaalde bushokjes fiets ligt het glas eruit dmv vernielling het moet toch kapitalen kosten om er ieder keer een nieuwe glasruit in te zetten en ook nog die rotzooi op het fietspad op te ruimen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, dat heb ik me ook wel eens afgevraagd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ ik ook.

Het beste antwoord

Er is ook een kopje veiligheid. Het glas dat nu is bushokjes zit valt in duizenden kleine stukjes uit elkaar als het gesloopt wordt. Zelfs perspex vormt grote redelijk scherpe punten die gevaarlijk kunnen uitsteken wanneer het gesloopt wordt.
Overigens moet je het ook schoon kunnen maken en glas is heel wat bestendiger tegen de schoonmaakmiddelen die je nodig hebt om die dingen schoon te maken dan kunststof.

Je kan natuurlijk speciaal kogelvrij glas in die dingen zetten. Dat spul kan sterk genoeg worden gemaakt om met een flinke vrachtwagen overheen/tegenaan te rijden zonder dat het kapot gaat (de mensen van een lokaal vuilnis depot hebben het eens geprobeerd met een stuk dat als afval werd aangeleverd) maar het is lood zwaar, erg dik en kost kapitalen. De vraag is dan toch of je er ook maar iets mee wint want de rest van je bushokje zal dan ook extra sterk gemaakt moeten worden (anders kan je er van op aan dat je ultra sterke glasplaat gewoon gestolen wordt).
Dus; zet je liever voor een paar honderd euro onregelmatig een nieuwe goedkope ruit in je bushokje of ga je enkele tonnen per bushokje uitgeven om het zo stevig te maken dat je een tank nodig hebt om het te slopen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk is 't een simpel rekensommetje:
-een glazen ruit gaat _germiddeld_ 5 jaar mee en kost 300 euro.
-een kunststof ruit gaat _gemiddeld_ 15 jaar mee maar kost 1500 euro.
Ergo... De glazen ruit is dan goedkoper.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het verschil in prijs zo groot? Dan wordt dat inderdaad een belangrijk rekensommetje, zeker als je weet dat er ook steeds meer (jeugdige) vandalen rondlopen die zoveel creativiteit in zich hebben dat ze ook met plexiglas wel raad zouden weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet 't prijsverschil echt zo groot is, maar ik denk dat 't principe van 't rekensommetje - zoals die waarschijnlijk gemaakt wordt - klopt. Wat ook mee zal spelen is de lokatie: op sommige lokaties heb je veel meer vandalisme dan gemiddeld. Maar ook dan kan 't wellicht goedkoper zijn om beter een betonnen wandje dan een kunststof ruit te nemen - want ook onbreekbare ruiten kunnen lelijk worden als je er op ramt - en dat trekt meer vandalisme aan in 't algemeen en bij 't bushokje in 't bijzonder. Ook denk ik dat kunststof ruiten worden gemold door ze te laten smelten met een aansteker. Ergo: de beste oplossing is misschien een onzichtbare camera plaatsen ergens in een boom ofzo, als er een hokje gemold is... Maar dan krijg je weer 't privacy-verhaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ik denk ook niet dat zo'n camera de pakkans ernstig vergroot, of het moet al duidelijke beelden opleveren van een herkenbare verdachte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het moet dan dus een HD-camera zijn, waarmee ingezoomd kan worden vanaf de centrale. Of een camera van lagere kwaliteit, waarbij er wel foto's van hoge kwaliteit gemaakt kunnen worden vanuit de centrale. En tja... Wat mij betreft moeten de straffen omhoog. Er is nu te weinig afschrikking door de hoogte van de straffen: die zijn meer gericht op resocialisering dan op 't beschermen van de maatschappij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, misschien is laten werken tot het schadebedrag terugverdiend is wel een optie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat niet afdoende. Ik vind dat de straf (veel) zwaarder moet zijn dan de aangerichte schade. Verder is 't geen straf om te moeten werken: werken is een normaal iets.
Stel dat bij 5% van 't vandalisme de vandaal gepakt wordt. Dan moet de straf dus al 20x zo hoog zijn om de schade teniet te doen. Daarboven op mag van mij extra straf.
Als iemand dus een ruit vernield van 500 euro, en de pakkans is 5%, dan mag ie van mij een paar dagen in 't gevang en daarna voor 10.000 euro gaan werken. Nu denk je misschien: 'is dat niet wat streng'. Nee, want dat is dus de schade die ze zelf gemiddeld hebben berokkend; en bovendien zullen 't ze zich wel uit 't hoofd laten om 't nog een keer te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik begrijp wat je bedoelt, maar 10.000 euro is bij een jeugdige persoon ook al gauw een jaar of twee (ruwe schatting). Dat is misschien wat veel van het goede. Werken is op zich geen straf natuurlijk, maar onder de juiste omstandigheden kan het denk ik wel die boodschap overbrengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is misschien wel gewoon twee jaar nodig om zo iemand écht te resocialiseren. Want iemand die een bushokje vernield is volgens mij al zwáár ontspoord. Laat ze maar bijv:
-bollen plukken
-rotzooi uit zee en van 't strand vissen
-rotzooi uit bermen halen
-bushokjes plaatsen
Etc... Werk genoeg.
Desnoods zet je 'm op een hometrainer 8 uur per dag om energie op te wekken.
Er is niks sloopbestendig, dat hebben al geprobeerd.
Bushokjes van beton - gesloopt
Bushokje van onbreekbaar kunsstof, gegoten uit 1 stuk. Hufterproof en onsloopbaar, en daar hadden ze gelijk in.
Dat ding heeft kapitalen gekost, maar hij stond er slechts 1 week ongeschonden... In de fik gestoken!
En dat terwijl dat ding tot 500 graden geen krimp geeft.
Nee helaas, het is het goedkoopst en niks is sloop bestendig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist als iets als 'hufterproof' bekend staat, is het natuurlijk de grootst mogelijke uitdaging om het dan tóch te kunnen mollen....dat is pas écht vet cool, of hoe dat tegenwoordig heet.