wanneer ben je dom?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat is best een lastige. In elk geval is iemand die niet veel weet, zeer beslist niet dom. Daar kunnen namelijk allerlei redenen voor zijn, van leeftijd tot beperkt begripsvermogen. Toch zullen we iemand met een uitzonderlijk laag IQ niet snel 'dom' noemen. Dom is meer een relatief begrip, dat we vooral gebruiken wanneer iemand iets doet of zegt zonder daarover na te denken of voor de hand liggende kennis te gebruiken of logisch te redeneren. En vaak ook gewoon onoplettendheid of vergeetachtigheid. Of zaken in het verkeerde perspectief plaatsen ; de klok en de klepel enzo. Op zondag naar de supermarkt gaan en tot je verrassing ontdekken dat die gesloten is, is bijvoorbeeld best wel dom. Je grindtegels elke week schoonspuiten met water en je afvragen waar al dat onkruid toch steeds vandaan komt is ook niet echt heel erg slim. Of structureel geld uitgeven dat je niet hebt. Een dragende muur uit een gebouw slopen. Of een bodystocking aantrekken als je diarree hebt. In elk geval heeft domheid primair niets met intelligentie te maken ; ook heel intelligente mensen kunnen heel erg domme dingen doen - en zelfs met een zekere regelmaat. Sterker nog; hoe intelligenter je bent, hoe groter de kans dat je iets echt doms doet, omdat je je achter onwetendheid of onkunde niet kunt verschuilen. Vaak is het gebrek aan aandacht of tijd. En daarom mag je mensen een domme actie ook in zekere zin best verwijten ; het is niet iets waar ze niks aan kunnen doen en het zegt ook niks over hun intelligentie. Hoewel ik bij vragen als " Krijg ik superkrachten als ik een batterij opeet" wel eens met mijn ogen moet rollen.....

Als je iets doet, zonder de uitkomst te overdenken. Denk na over wat er gebeuren kan en neem dan een gefundeerd besluit. Als je achteraf zegt:"dat had ik niet verwacht" en je hebt er spijt van.....dan ben je dom.

dom bn, bw 1 met weinig verstand 2 van weinig verstand getuigend: zich van de(n) ~me houden doen alsof men niets weet

Wanneer je met gesloten ogen en een nooit brandend lampje door het leven gaat.

Als je in de sloot springt terwijl je niet kunt zwemmen...

Als je dom doet.!

Als je alles voor zoete koek aanneemt..

Ha, die Race; Als je ook door schade en schande niet wijzer wordt.

Wanneer je, als je huis in de brand staat, terug naar binnen gaat om je make-up tasje te pakken!

Er zijn meerdere vormen van 'dom', maar waar hecht je de meeste waarde aan? Als je weinig kennis hebt kun je als 'dom' worden bestempeld, maar dan zou je bv een kind of een zwakbegaafde als dom kunnen bestempelen, en dat vind ik weer denigrerend, omdat ze gewoon (nog) niet de kans hebben gehad om kennis te vergaren. Wat ik persoonlijk eerder dom vind is als iemand een heel uitgesproken mening over iets heeft, maar je er bij navraag achter komt dat deze gebaseerd is op feiten die totaal niet kloppen. Dan had deze persoon er zelf iets aan kunnen doen door ofwel feitenkennis op te doen ofwel door gewoon toe te geven dat hij er onvoldoende van weet om er echt een gefundeerde mening over te hebben.

Dom ben je nooit, maar dom doe je alleen maar... En je doet alleen dom als je naar de bekende weg vraagt...

als je niet weet wat 1+1= HH

Je bent dom als je niet van je fouten leert of niet wilt leren.

Je bent dom als je je verstand niet gebruikt.

Het leven is een uitdaging in het jezelf verbeteren. En leren van je eigen fouten, zodat je de volgende keer als je hier van geleerd hebt, weer wat slimmer bent geworden. Als mensen niet WILLEN leren van hun eigen fouten, dan vindt ik dat die mens dom is. Dat zijn meestal mensen die anderen de schuld geven van alles, i.p.v. eens te kijken waar zij zelf zo hardnekkig dom willen blijven. zwakbegaafde en verstandelijk gehandicapten uitgesloten, maar zelf die kun je soms nog meer leren dan veel gemiddelde "begaafden"', die neerkijken op de zogenaamd "domme"mens,is mijn mening. dat ben je dom.

Als je dat van jezelf vindt.

Je van de domme doen! Dus net doen of je niets weet! Dan ben je dom.

Als je denkt dat de avond4daagse 6 dagen duurt.

Dom is één van de woorden die voor mijn part mogen afgevoerd worden, het is denigrerend en beledigend, bovendien is het een nietszeggend woord.

Niemand is dom ,je kunt beter kijken naar iemand zijn mogelijkheden dan naar iemands te kort komingen. En kun je kijken hoe intelligent iemand is. Intelligentie is een algemeen begrip uit de psychologie dat een mentale eigenschap beschrijft met veel verschillende functies; zoals de mogelijkheid overeenkomsten en verschillen op te merken in waarnemingen, zich in de ruimte te oriënteren, te redeneren, plannen te maken, problemen te doorgronden en op te lossen, in abstracties te denken, ideeën en taal te begrijpen en te produceren, informatie op te slaan in het geheugen en daar weer uit op te halen, te leren van ervaringen. Ik keur het woord dom af ,omdat het te maken heeft met intelligentie .De ene persoon heeft meer intelligentie dan de ander .

als je in de winkel een pak melk opent. (staat op het pak...hier openen)

Als je op die leeftijd het antwoord op deze vraag niet weet.

Bronnen:
http://www.youtube.com/watch?v=JjKxXOcEqbs

er zijn inderdaad verschillende vormen van dom. ikzelf word dom genoemd omdat ik een dromer, vergeetachtig ben en vaak geen besef van tijd heb. er zijn mensen die zijn dom door bepaalde afwijkingen zoals o.a het syndroom van down. of wanneer iemand gewoon net 5 IQ lager heeft gescoord. men vind anderen dom als diegene ook maar een klein teken van verschil heeft. als hij/zij ook maar een klein beetje anders is. ik vind persoonlijk dat dom maar een woordgrapje is. eigenlijk zijn we allemaal dom. we denken dat we ontzettend slim zijn, maar kijk maar eens wat we onszelf aandoen. (maar dit brengt me weer op een ander verhaal)

Iemand is dom wanneer hij of zij herhaaldelijk de kans heeft gehad om bepaalde bekwaamheden die hij in alledaagse leven nodig heeft te leren, en deze daarna nog niet meester is. Iemand die gezond ontwikkelt en niet kan goed kan beargumenteren en meepraten over de inhoud van een door hem zelf geopperd onderwerp. ja, zoiets denk ik:p

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100