Hoe komt het dat alle vieze dingen stinken(zoals bv uitwerpselen of bedorven dingen)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Omdat uitwerpselen en bedorven waren voor mensen in de regel niet geschikt zijn voor consumptie, vinden we de geur die ze afgeven buitengewoon onaangenaam. Dat hebben we gewoon gedurende duizenden jaren evolutie zo 'geleerd' en voor een deel ook bij leven aangeleerd.
Zo waarschuwt je neus je voor dingen die je beter niet kunt eten of waar je ui de buurt moet blijven. Zeer nuttig voor jagers/verzamelaars, en evolutie gaat niet zo snel dat we dat vermogen in een paar duizend jaar weer kwijtraken. Die overgevoeligheid voor bepaalde geuren zie je ook nog terug in de geringe aantrekkelijkheid van bijvoorbeeld het spruitje, dat inderdaad voor kinderen nogal zwaar op de maag kan liggen en daardoor voor hen niet echt geschikt is.

Overigens gaat het daarbij alleen om bepaalde geurcomponenten, zoals zwavel en ammoniak. In veel verrotte dingen en met name ontlasting zitten ook geuren die we wel degelijk aantrekkelijk vinden (en daar maakt de parfumindustrie gretig gebruik van).

Daarnaast kunnen dingen die vreselijk stinken ook erg lekker smaken (denk aan schimmelkaas, of de Doerian), maar die moeten we in de regel echt leren eten. Je moet 'over je natuurlijk aversie heen' de smaak onder de geur vandaan zien te halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ha, die Cloudwalker;

Het is aangeleerd gedrag dat we bepaalde dingen vies vinden. De geur daarvan associeer je dan ook vanzelf met afkeer of walging. Als stront naar roosjes zou ruiken zou je misschien niet gewaarschuwd zijn er gewoon aanzitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat geeft aan dat je ze niet moet gaan eten, simpel toch...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geeft het antwoord zelf al in je vraag. Omdat het vies is.
Vies & Stank associeren wij met elkaar.
Als poep niet zou stinken maar juist lekker geurtje zou hebben zou je ook niet zeggen dat het vies is denk ik...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Leuk hoor al die uitleggen met humor, maar het komt gewoon door een rottingsproces wat die geur afscheid. That's it.