Is 'overbodige onzin' een pleonasme?

Ik heb vandaag de hele dag op school met verschillende mede leerlingen en studenten gediscuseerd over het feit of overbodige onzin een pleonasme is. Ik zelf denk van wel omdat onzin altijd overbodig is omdat het anders wel zin zou hebben. Het is dus een eigenschap van het woord onzin. Wat vinden jullie? Graag beargumenteerde antwoorden anders heb ik er niet heel veel aan :)

Toegevoegd na 45 seconden:
Ik bedoelde mede leerlingen en leraren.

Weet jij het antwoord?

/2500

Naar mijn idee is het geen pleonasme. Onzin is flauwekul, iets dat niet waar is. Overbodig heeft verder totaal niets met flauwekul te maken. Overbodig is een ander woord voor onnodig. Een pleonasme (afkomstig van het Griekse woord πλεονασμóς, pleonasmós, dat 'overvloed' betekent) is het expliciet vermelden (met een bijvoeglijk naamwoord of bijwoord) en daardoor benadrukken van een eigenschap die reeds in een zelfstandig naamwoord (of werkwoord) besloten ligt.

Iets dat 'overbodig' is, is niet per definitie onzinnig. Het is iets dat op dat moment op die plaats niet nodig is, maar op zich wel nuttig kan zijn. Onzin heeft geen nut in zich. Het is alleen onzin. Overbodige onzin is dus geen pleonasme.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100