Gezien dat Nederlanders, duitsers niet mogen.

Maar waarom wordt er gezegd?
Ben ik, van duitsen bloed, den vaderland getrouwe.!!
In NL volkslied. . .

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.4K

Het beste antwoord

En de koning van Hispanje heb ik altijd geëerd. Raar volkslied, hè?

Om het Wilhelmus te begrijpen, zou je iets moeten weten over de tachtigjarige oorlog. De Spanjaarden hielden de lage landen (Nederland) toen bezet, en werden bestreden door wat wij nu guerillastrijders zouden noemen, maar wat toen geuzen werden genoemd.

Zij werden aangevoerd door ene Willem van Oranje (ook wel prins van Oranje, graaf van Nassau, Willem de Zwijger of de vader des vaderlands), een prins van Duitse afkomst ('van Duitsen bloed) die oorspronkelijk stadhouder (soort regent) in naam van de Spaanse koning was ('de koning van Hispanje heb ik altijd geëerd') maar vervolgens leider van de opstand werd. Daarmee waren de lage landen zijn vaderland ('den vaderland getrouwe') geworden.

Het Wilhelmus zelf werd al gezongen tijdens de opstand/oorlog. Er bestond in die tijd een traditie van geuzenliederen, liederen die verboden waren door de Spanjaarden, maar waarmee mensen onder elkaar uiting konden geven aan hun verzet (ze konden het immers niet twitteren, je moet wat). Het Wilhelmus was één van die geuzenliederen. Het is later (overigens pas in 1932) het Nederlandse volkslied geworden omdat Willem van Oranje wordt beschouwd als de vader des vaderlands.

Wat meer Wiki-leesvoer in de bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

En waarom zouden Nederlanders Duitsers niet mogen ? Ik weet wel dat het veel voorkomt hoor, aanvankelijk vanwege de oorlog en tegenwoordig heeft het volgens mij meer te maken met gewoonte - en voetbal,, maar je stelt het hier een beetje als een wet van Meden en Perzen.

Van Duitsen of oorspronkelijk Dietsen bloed klinkt inderdaad in hedendaagse ogen wat vreemd. De tekst van het Wilhelmus echter is een heel oud gedicht van Marnix van Sint Allegonde en wordt als het ware opgetekend uit de 'mond' van Willem van Oranje, (hij is de IK in het lied). Toen hij Nederlander was, waser eigenlijk nog maar nauwelijks sprake van iets dat Nederland heet.

Duits of Diets is een etymologisch wat verwarrende benaming voor dat wat nu Nederlands is echter, het heeft met Duitsland niets te maken. Vergelijk het Engelse woord Dutch.

Voor een uitgebreider antwoord kan ik je de link van harte aanbevelen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Overigens was Willem van Oranje van origine wel degelijk van Duitsen bloed, ook in de hedendaagse betekenis van het woord. Verschillende malen is in de geschiedenis geprobeerd die betekenis af te zwakken . of te buigen naar Diets , maar in de tijd dat het geschreven werd, hoefde hij zich voor zijn afkomst nog niet te schamen ; dat kwam later pas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die Willem kan wel van Duischen bloed zijn geweest maar naar ik heb begrepen sprak hij absoluut geen Dietsch,maar alleen Frans. Zo maar een opmerking,slaat verder nergens op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten tijde van Willem van Oranje was er evenmin sprake van iets dat Duitsland heette/
"duitsch" had vroeger meerdere betekenissen:
1. "Nederlands" (sinds 16e eeuw)
2. "Uit of van Duitschland"
3. "goed hollandsch, goed rond, flink vroolijk"
Alleen de 2e betekenis bestaat nu nog.

"Duits" en "Diets" zijn vormvarianten van het oorspronkelijke "diut"

Overigens lees ik dat er veel theorien zijn over de oorsprong van het geuzelied, maar dat het nu nog steeds een "puzzel" is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo is dat met buren... de engelsen moeten ons niet, wij de duitsers niet, de belgen de fransen enz enz Zo zit dat gewoon... En waarom, gewoon omdat je altijd gelijk krijgt van een medebuur, net zoals je altijd Ja moet zeggen als iemand iets over het weer zegt... Is je dat niet opgevallen al?

Nee in het volkslied staat dat niet... Ben ick van Duytschen bloet... Het is niet gezegd dat het toen ook Duits bloed betekende... En wat dan nog? Zijn wij niet allemaal afstammelingen van Adam en Eva, als we de bijbel geloven...

:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allemaal oudzeer uit de strijd in de 19-de eeuw en je bent gek als je je nu nog daar door laat leiden.
Het Wilhelmus is ook geen volkslied, maar een farce. Daarom kent niemand het ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De duitse en dietse (dutch) geschiedenis loopt lekker door elkaar heen:)

De antwoorden gaan vooral over geschiedenis, lang geleden...

Als je naar NU kijkt, dan wijkt nederland minder af van het duitse gemiddelde (allerlei demografische en economische getallen) dan enkele duitse deelstaten:) We zijn d(ie)(uit)tser dan je denkt:)

En we verdienen een hoop aan elkaar. Zoals NL niet zonder groningen of limburg kan of wil, zo kunnen we ook niet zonder duitsland:) we horen bij elkaar.

Er zijn vele duitsers die ik graag mag. En vele hufters. Net als Nederlanders dus:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben half duits en half nederlands, dus op dat gebied kun je nu de neutraalste reactie van het lijstje verwachten...

pr Bernhard en pr. Claus allebei duitsers waren vandaar mischien dat het in het lied vermeld word?

heb je de oorlog ZELF meegemaakt... nee? dacht ik al. dan hoef je in princiepe geen hekel aan duitsers te hebben, want deze generatie duitsers heeft net als deze generatie nederlanders de oorlog niet zelf meegemaakt. de baby`s die nu nog geboren moeten worden, krijgen het over 20 jaar nog van de nederlanders te horen omdat zij het nodig vinden om het te blijven oprakelen.

wat gebeurd is, is gebeurd met alle respect voor de nabestaanden, slachtoffers enz. (het is ook gewoon afschuwelijk, ik praat het niet goed)

maar als tegenreactie wil ik ook vragen wat jij vind van nederlanders, of ken je dat verhaal niet van indonesie? dan zouden alle mensen uit indonesie ook wel een hekel aan nederlanders kunnen hebben!?? en de nsb-ers trouwens dan?? in elk volk zitten rotte appels, zo ook in nederland. weet je trouwens waar hitler vandaan komt? juist, uit OOSTENRIJK!!

hekel is dus een groot woord, ik vind het eerder meelopersgedrag eigenlijk.