Scooter rijden tijdens onweer is dat gevaarlijk

Ik reed gister op me scooter in dat vrolijke noodweer is dat eigenlijk gevaarlijk kan de bliksem inslaan als je op je scooter rijd ik reed niet op grote open stukken

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
8.8K

Het beste antwoord

Mja... je bent tijdens onweer veiliger in huis dan op straat maar zo in de stad tussen de andere aantrekkelijke bliksem doelwitten (bomen, lantarenpalen, huizen ed.) is bliksem niet het grootste probleem. Ik zou me meer druk maken om (je hebt het over het weer van gister) de windstoten en de hagel. Een flinke rukwind kan je gemakkelijk de controle op je scooter kosten en hagelstenen van een paar centimeter kunnen behoorlijk pijnlijk zijn (en dan ga ik er van uit dat je een helm op had).

Echt verstandig is het niet om zo voor bliksemafleider te spelen. In een auto ben je nog veilig vanwege de metalen kooi constructie. Op een scooter heb je die niet. Scooter, fiets,motor of lopen maakt wat bliksem betreft het verschil niet. De kans dat je op je scooter geraakt wordt is natuurlijk fors groter dan wanneer je in huis bent. Echt groot is de kans dan nog steeds (ongeveer 1 op 700000) niet maar daar niemand die daadwerkelijk geraakt is het beschrijft als een prettige ervaring en gegeven dat een fors deel het niet na kan vertellen lijkt het mij toch beter om je kansen zo optimaal mogelijk te maken...

Maw: blijf liever binnen bij onweer en zeker bij zulk zwaar weer als gister.

Buiten de stad is het een ander verhaal. Je hebt dan minder andere hoge objecten in de buurt waar een bliksem een grotere kans heeft om in te slaan. Sowieso is tijdens onweer in een open veld zijn een heel slecht idee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De waarschuwing luidde gisteren dan ook: "ga alleen de weg op als het echt echt nodig is".
Niet alleen wind, hagel of bliksem zijn gevaarlijk. Als je nu op straat kijkt zie je dat er ook veel bomen zijn omgewaaid en er flinke takken op straat liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks voor je antwoord en nope had geen helm op en heb gelukkig geen hagel gehad onderweg alleen onwijs veel regen en zwaar onweer en de wind viel ook best mee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist, rondvliegende rotszooi en vallende bomen had ik nog niet eens meegerekend. Goede toevoeging. De wind zal best meegevallen hebben maar je kan rukwinden niet voorspellen en iig bij mij in de buurt ging het van wind stil naar horizontale regen in een paar seconde. Ik had niet graag op een fiets of scooter gezeten toen dat gebeurde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had eerst op buienradar gekeken toen het ook wat milder werd de bui toen ben ik pas gaan rijden en het heb wel iets hoor zo rijden met dat weer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag was of het gevaarlijk was. Het antwoord is: Ja. Zou ik mensen aanraden om het te doen? Nee... Maar goed ik zal hetzelfde zeggen van bungeejumpen, skydiven en base jumping... De vraag was niet of het leuk was of niet...
Buienradar vertelt je alleen de huidige neerslag, niet waar de storm is of waar het zal gaan regenen (of iig niet betrouwbaar). Kijk dus uit met het gebruiken van die informatie. Wat gister over Nederland en Belgie heen trok was niet een verzameling van lokale buien maar 1 heel grote.

Andere antwoorden (1)

Volgens mij is dat juist veilig want je banden zijn van rubber.