groeien de jaarringen van een boom van buiten naar binnen of van binnen naar buiten, dus zit de oudste ring aan de binnenkant of aan de buitenkant

mijn biologielerares en het boek beweren dat de oudste ring aan de buitenkant zit, maar mijn opa en het internet beweren het tegenovergestelde.... help!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
10.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop dat de docent en het boek het hebben over de binnenkant van de bast maar ik vrees het ergste. Er staan me eerlijk gezegd genoeg voorbeelden bij van onzin die mijn basisschool docenten beweerden (ik heb een goed geheugen...) dus echt verbazen doet dit me niet.

Het beste antwoord

De oudste ring zit aan de binnenkant.
Uitleg: diktegroei is mogelijk door het delingsweefsel cambium.
Deze ontwikkelen deels tot houtcel en deels tot bastcel (niet echt dood materiaal dus).

Naar de binnenkant toe worden zo de houtvaten (voor transport water en opgeloste stoffen) gevormd.
Dit gebeurt voor voorjaarsvaten en zomervaten, de eerste dikker dan de tweede, en daardoor een andere structuur en kleur.
Dit gebeurt elk seizoen en daarom heet het voorjaarshout en het zomerhout samen een jaarring.
De overgang tussen het gevormde zomerhout en het voorjaarshout van het jaar er op is zo scherp dat je dus de ringen kan zien op een stam.

Omdat het cambium deels ook bastcellen maakt ligt dit dus tussen de nieuwe bast (oudste in dit geval dus aan de buitenzijde) en de nieuw te vormen houtvaten (binnenzijde!!).
Zo is het dus logisch dat het oude hout aan de binnenzijde ligt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Correctie op de laatste zin: dat het oudste hout (helemaal) aan de binnenzijde ligt en het net gevormde (nieuwe) hout het meest naar de buitenzijde toe waar het cambium daar zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Buitenkant. De boom groeit van binnenuit naar buiten toe. Dus de allereerste ring (de oudste dan dus) is (aan) de bast van de boom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat kan niet. Hout is dood materiaal. Het bestaat uit verhoute en daarna afgestorven cellen. Als een boom vanuit het midden zou groeien, zou het oudste hout naar buiten worden gedrukt. Daarbij zou het splijten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk niet! De binnenste ring is het eerste jaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absentia je spreekt jezelf tegen.
Inderdaad groeit de boom van binnen naar buiten.
Aan de buitenkant komt er een stuk bij.
Dus......de oudste ring zit aan de binnenkant.
De oudste ring zit aan de binnenkant. Daar begint de boom immers mee en die is dus het oudst. Als je gaat tellen hoe oud een boom is dan begin je in het midden en tel je naar buiten. Dan tel je dus van 1, 2 naar bijvoorbeeld 80. De buitenste ring geeft dan aan dat de boom 80 is.
Ik denk dat zowel je opa als je biologielerares hetzelfde bedoelen maar het anders uitleggen.
De buitenste ring geeft dus aan hoe oud de boom is, maar de binnenste is de oudste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een boom wordt dikker door elk jaar aan de binnekant van de schors een laag hout aan te maken. De oudste ringen liggen in het midden van de boom. En elk jaar komt er dus tussen de bast en de binnekant een alag omheen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Zie ook :http://siam.fc.ul.pt/dendroport/?id=dendrochronology

Je bio lerares & je boek hebben het fout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel simpel. Een boom van 3 jaar is erg dun. Elk jaar word die iets dikker. Die hele dikke bomen zijn ook altijd heeeel oud. De oudste zitten dus aan de binnenkant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk aan de binnenkant van de boom want een boom word toch dikker en dikker.
Dus dan zullen er zo ook meer ringen komen.

Verbeter mij AUB als ik fout ben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aan de buitenkant want er komt steeds een nieuwe laag om de boom om de boom te kunnen beschermen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze groeien van binnen naar buiten. Het oudste deel van de boom is dus de kern met de centrale jaarring. Jouw opa heeft dus gewoon gelijk

jaarringen http://tinkebel.websitemaker.nl/biologie/2019482

De stam van een boom vormt ieder jaar een laagje hout waardoor hij dikker wordt. Zo'n laagje hout heet een jaarring. het oudste stuk hout zit in het midden van de stam. de laatste helemaal aan de buitenkant.
Als een boom vlak boven de grond wordt doorgezaagd, kun je bekijken hoe oud de boom is. Je moet dan de jaarringen tellen. Soms zijn de oudste jaarringen heel erg samengedrukt. Dan kun je ze moeilijk van elkaar onderscheiden.Door de jaarringen onderling te vergelijken., kun je meer te weten komen over de leefomstandigheden waarin de boom is gegroeid. Als de milieuomstandigheden gunstig zijn geweest, is de jaarring breed. Zo niet, dan is hij dun. De ongunstige omstandigheden kunnen zijn veroorzaakt door brand, droogte enz.