Veel oefenen.
Kijken 'hoe het hoort'.
En dan dus oefenen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rubia
12 jaar geleden
En welk voorbeeld nemen ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Www.handschrift.eigenstart.nl Daar staat vast iets tussen.
Jazeker, je kunt veel dingen nog leren op oudere leeftijd.
Maar hoe ouder je bent, hoe lastiger het wordt.

Tot pakweg je 18e wordt je persoonlijkheid gevormd, en daar valt je handschrift eigenlijk ook onder. Als je dat handschrift per se wilt veranderen of verbeteren dan zal dat beter lukken als je 25 bent, dan als je 60 bent.

Je smaak wordt ook grotendeels in je jeugd bepaald. Als je, toen je jong was, b.v. nauwelijks vis hebt gegeten, dan vind je dat niet zo lekker. Om vis alsnog smakelijk te gaan vinden, zal op je 30e ook makkelijker gaan dan op je 50e.

De oorzaak is, dat je niet alleen mooi moet leren schrijven, maar dat je ook iets moet afleren; namelijk het "lelijke" schrijven. Je leert nu dus mooi schrijven via een omweg. Je moet nu 2 dingen doen: iets leren en iets afleren.

Hoe langer je iets "fout" hebt gedaan, of in dit geval "lelijk" hebt geschreven, hoe lastiger het wordt om het af te leren. Maar het is wel degelijk mogelijk: hoe belangrijker je het vindt, of hoe gemotiveerder je bent om je handschrift te veranderen, hoe beter je het zal lukken.
Als je al wat ouder bent, er de noodzaak van inziet, en je werkt er hard aan, dan zal het je zeker lukken!