Nee, het is gewoon overgenomen van iemand die een spraakgebrek had.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
humor +!!
Nee, en in geen enkele context.

In plaats van 'wanneer' (op welke tijd) is het sowieso helemaal fout, en zelfs in de samengevatte verkorte zin 'Leg dat even daar neer. '' Waar neer ''? is het fout want dan zijn het twee woorden.

Toegevoegd na 5 minuten:
Vermoedelijk valt dit tye fout onder hypercorrectie ; het overdreven je best doen woorden goed uit te spreken door mensen die de taal niet zo goed beheersen, waardoor het juist helemaal de mist in gaat.
Vergelijk met een 'porsje' eten (omdat 'portie' als een slordig verkleinwoord van 'pors (?) lijkt te klinken. Als je dan niet op de hoogte bent van de Franse oorsprong van het niet-verleinde woord, is een dergelijke fout snel gemaakt. Of 'Dat is niet mijn pakje aan' terwijl pakkie-an te maken heeft met aanpakken en niet met pakjes / kleding die je aantrekt.

'Wanneer' wordt dan onterecht aangezien voor een verbastering van waarneer (zoals meneer van mijnheer, dat overigens WEL goed is) en foutief ge'corrigeerd'.

Toegevoegd na 6 minuten:
Denk ook aan de beeldhouder als evenknie van de boekhouder, of het schitterende werkwoord 'aanschouden'. Ik heb zelfs wel eens iemand horen vertellen dat ze gingen verbouden. Ook allemaal tenenkrommende voorbeelden van hypercorrectie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, daar wordt "wanneer" voor gebruikt in het Nederlands. En hier op Goeie Vraag zijn heel veel woorden die vaak verkeerd geschreven worden. Abbonement i.p.v. abonnement, egt i.p.v. echt, licht i.p.v. ligt, zoiezo i.p.v. sowieso, etc.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Sowieso' zie je volgens mij op wel twintig manieren geschreven hier, van zo-wie-zo tot sioso en alles wat daar tussen in zit maar wat je noemt zijn voornamelijk spelfouten, geen echte hypercorrectie-fouten.
Nee het is hoe sommige mensen het woord wanneer uitspreken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee ,het is wanneer