Is bewustzijn het product van de hersenen of zijn de hersenen slechts het uitvoerend orgaan van het bewustzijn

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
1.2K

Antwoorden (3)

Dat is nog altijd een vraag die de wetenschap dagelijks bezig houd. Je hoort vaak dat wanneer iemand in een coma geraakt en geen meetbare hersenfunctie heeft,zich tog van alles in die coma periode kan herinneren kwa geluiden en emoties. Dus aan de hand daarvan zou je kunnen concluderen dat het bewustzijn een opzich zelf staand iets is. Overigens is het interessant om te weten dat wanneer iemand is overleden diegene direct 2 gram lichter is. Dit is laatst in een studie naar dit vraagstuk naar boven gekomen, dus je zou kunnen denken dat de ziel die een mens bezit dan het lichaam heeft verlaten en precies 2 gram weegt. Uiteraard blijft het gissen als je je bedenkt dat mensen die hersenschade hebben opgelopen een aanzienbare verandering hebben qua hun karakter en gevoelsbeleving en herinneringen dus hieruit zou je weer kunnen afleiden dat alles wat wij ervaren,zijn en voelen weer een product is van onze hersenen dit spreekt mijn eerdere informatie over dit vraagstuk weer tegen. Dus al met al niemand weet het nog met klem te zeggen maar de info die je nu hebt zou je mee kunnen nemen om een eigen oordeel/conclusie te trekken en zelf te beslissen wat jou het aannemelijkst lijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die 2 gram, dat is een broodje aap. Was het eerder ook niet 12gram? Er is in ieder geval geen enkel bewijs voor, anders hoor ik het graag.
Ik denk zelf dat je bewustzijn beïnvloedt kan worden door de hersenen, maar je bewustzijn op zichzelf staat.
12 jaar geleden
Dat is inderdaad de vraag van de wetenschap: biologie, psychologie, filosofie. En een existentiële vraag ook: wat zijn wij mensen eigenlijk. Zijn we als machientjes (een brein) of zijn we als de bestuurder van een machientje.
De huidige neuropsychologie gaat ervan uit dat het bewustzijn in feite een ervaring is die ontstaat door complexe samenwerking van systemen in de hersenen. Helemaal aangetoond is het volgens mij niet, wel onderdelen. Het is ook rottig aantonen, want de ultieme situatie is niet te onderzoeken. Van iemand die hersendood is kun je niet nagaan of er nog bewustzijn is. Probleempje.
Omdat het zo slecht te meten is, blijft het ook altijd een beetje iets van wat je gelooft. Iemand die naar het universum kijkt als een toevallig ontstaan systeem dat zichzelf in stand houdt, zal niet geloven in een los bewustzijn. Iemand die gelooft dat de geest van God in de mens is ingeblazen, zal wel geloven dat er iets is dat los van het lichaam bestaat. En wat je gelooft, daar zie je ook sneller bewijzen voor.