De kerk vlak bij mijn huis slaat elk heel uur, en elk half uur slaat hij 1 keer.

Maar wanneer de klok om half 1 slaat, hoe weet ik dan dat het half 1 is, en niet 1uur?(er vanuit gaande dat ik verder geen tijd bij me heb). Is het geluid van het halfuur dan anders dan het hele uur? Of zijn dit de 2 momenten op de dag dat men maar moet gokken hoe laat het is? ;)

Toegevoegd na 21 minuten:
En half 2 ook inderdaad! Dankje!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
5.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het blijft gokken. Bovendien ben je half twee vergeten. Dus drie keer achter elkaar dat de klok maar één keer luidt.
Leuke vraag ;-D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou aan de pastoor gaan vragen om de klokken enkel nog op het hele uur te laten luiden.
Zo raak je niet meer in de war :)

Antwoorden (5)

De eerste keer dat hij 1 keer slaat is het half 1. De tweede keer is het 1 uur en de derde keer half 2. Kwestie van tellen en onthouden dus.
Het geluid is niet anders omdat het met hetzelfde klokkenspel wordt geproduceerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt toch wel iets van tijd wanneer naar je werk ed.Dus als de klok half slaat is het maar 1 keer 1uur of half.Lijkt mij elk half uur,hier bij mij om 2 uur luid de klok lang was vroeger een teken dat de landarbeiders eten kregen en drinken.En geloof me als hij niet meer luid mis je hem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan de zijkant van een klok bevindt zich een hamer. Die hamer slaat tegen de zijkant van de klok. De klak verplaatst niet en de hamer ook niet, dus het zal altijd hetzelfde geluid maken.

In de meeste torens hangen meerdere klokken, maar iedere klok heeft zijn eigen functie. De klok waar tegen geslagen wordt, wordt doorgaans ook gebruikt om te luiden (oproep om naar de kerk te komen). Er hangen dus niet meerdere klokken met hamers om halve uren bijvoorbeeld te slaan.

Aan het geluid kun je dus niet horen of het half 1, 1 uur of half 2 is of welk ander half uur dan ook. Ook kun je het verschil niet horen tussen 4 uur 's middags en 4 uur 's nachts. Daarvoor moet je dus opletten. Het verschil tussen 4 uur 's middags en 's nachts is redelijk makkelijk ;)

Overigens hebben de meeste torens ook een uurwerk. Daar kan je ook op kijken, vooral omdat ze een bepaalde hoogte hebben.

In principe is het slaan van het uur ook niet de hoofdtaak van de klokken; die zijn om de mensen op te roepen naar de kerk te komen of voor een ander gebed (Engel des Heren om 8 uur 's morgens, 12 uur uur 's middags en 6 uur 's middags, het angelusklokje). Het slaan van de uren en halve uren is een bijkomstigheid.

Toegevoegd na 35 seconden:
klak=klok

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik zie dat het angelus eigenlijk om 6 uur 's morgens gebeden dient te worden; in mijn geboorteplaats luidt deze klok echter om 8 uur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je voor de derde keer achter elkaar maar 1 slag hoort, dan weet je dat het half 2 is, maar dan kan het ook nog nacht zijn. Maar dat kan je zien omdat het dat meestal vrij donker is. Behalve overdag natuurlijk, want dan schijnt de zon (ook al zittie soms achter een wolk)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat is hetzelfde geluid, tenminste hier wel, het enigste wat helpt is naar de kerkklok kijken of gehoord hebben dat het twaalf uur werd, de eerst volgende klokslag is het half een, de tweede maal een uur enz...