Wanneer zeg je het volgende?; GOD zij met ons

Kun je dit zeggen als alternatief voor "sterkte"
Of kun je beter zeggen GOD zij met jou of jullie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
2.5K

Het beste antwoord

dat zeg je meestal als er iets ergs is gebeurt (bijvoorbeeld als iemand waarvan je houd plotseling is overleden)
en je probeert die gene weer wat moet in te schenken; dan zeg je god zei met jou/jullie.
en als je god zij met ons zegt, geef je moed aan jezelf en aan anderen (aanwezigen).

Toegevoegd na 1 minuut:
het is best oud Nederlands en tegenwoordig zijn er veel minder mensen christen. en voor mensen die niet christelijk zijn heeft dit natuurlijk geen betekenis, dus ik denk dat sterkte beter is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kan het zeggen als alternatief bij christelijke mensen, andere mensen hechten er weinig waarde aan. Volgens mij is god zij met ons gewoon standaard en hoef je er geen god zij met u/jullie/jou van te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kun je inderdaad zeggen tegen mensen als je ze sterkte wil wensen`. Dan zeg je: God zij met u/je. Je wenst ze dan de zegen van God toe. Dit heeft meestal alleen waarde als mensen daar zelf waarde aan hechten, of soms kun je het ook zeggen als je zelf gelovig bent en degene tegen wie je het zegt, staat er open voor.
als je het als ongelovige tegen een andere ongelovige zegt, kun je beter gewoon "sterkte"zeggen.