Als iemand schrijft dat hij iemand wil wilde vermoorden is hij dan strafbaar

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
3.5K

Antwoorden (3)

Je hebt het in je vraag over "wil" en "wilde". Als je schrijft dat je iemand wilde vermoorden, zal er waarschijnlijk geen probleem zijn. Iedereen zal weleens hebben meegemaakt, dat je zo kwaad op iemand was, dat je iemand wel "wilde vermoorden". Als je zoiets alleen maar opschrijft, dus wat je toen voelde, dan is dat niet strafbaar.

Als je schrijft dat je iemand wilt vermoorden, dan wil dat nog niet zeggen dat je dat ook gaat doen. Want dan schrijf je dat iemand "gaat" vermoorden. Je hebt alleen maar een plan, en morgen denk je er misschien weer anders over.

Of zoiets strafbaar is, hangt helemaal af, van de context waarin het geschreven wordt, en vooral over wie het gaat. Als het over een politicus of BN'er gaat, loop je veel meer kans, dat zoiets strafbaar is. Maar als je schrijft, dat je zo'n last hebt van herrie van je buurman dat je hem "wel wilt vermoorden", dan zal zoiets waarschijnlijk niet strafbaar zijn. Het zal o.a. afhangen of je buurman het ook leest (en wel of niet aangifte doet) en of je vaker iemand schriftelijk bedreigt.

In het algemeen geldt, dat hoe concreter je bent (wie, waar, hoe, wanneer), hoe groter de kans is, dat je je schuldig maakt aan een strafbaar feit. B.v. door opruiing (je brengt anderen op ideeen), gewoon bedreiging, of het beramen van het misdrijf.

Door de opkomst van de sociale media, en dat daardoor iedereen, zoals op twitter, de hele dag zijn diepste gevoelens aan de ganse wereld toont, wordt justitie er alerter op. Ik heb de indruk, dat ook geintjes over "iemand vermoorden", vrij snel worden opgemerkt, en dat daar iets aan wordt gedaan. Soms word je dan niet vervolgd, maar volgt er wel een pittig gesprekje. En misschien is dat maar goed ook. Je kunt ook leuke berichtjes schrijven, zonder het steeds over bommen, en moord te hebben. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat er om of bewezen kan worden dat je al actief begonnen bent met stappen te zetten om het ook daadwerkelijk uit te voeren. Een intentie hebben zonder er verder naar te handelen is niet strafbaar, behalve als het om het staatshoofd op de beoogd troonopvolger gaat.

Staat ergens zo in het Wetboek van Strafrecht, weet zo even niet precies waar.

Toegevoegd na 58 seconden:
*om het staatshoofd OF de beoogd troonopvolger
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik die iemand zou zijn die dat bericht zou krijgen, zou ik aangifte doen van bedreiging.