Is kijken het zelfde als zien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
5.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee het zijn andere woorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, de meningen zijn weer eens verdeeld haha. De een zegt: kijken is bewust, zien niet. De ander zegt: zien is bewust, kijken niet. Volgens Van Dale is kijken de ogen ergens op richten (richten doe je bewust!) en is zien iets waarnemen (al dan niet bewust). Ik ga toch voor de 1e variant: kijken is bewust zien.

Antwoorden (5)

Nee, kijken is bewust en gericht iets observeren. Zien is niet gericht en gebeurt in het voorbijgaan. Desalniettemin zie je altijd dingen en bekijk je bijna altijd wel iets. Het is zoals het horen van muziek en het beluisteren van muziek :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar mijn idee is zien nog een stapje verder dan kijken. Je kan ergens naar kijken, maar het niet echt zien, omdat je er bijvoorbeeld niet met je gedachte bij bent of het je gewoon niet boeit of ergens anders op aan het letten was. Je hebt het dan niet verwerkt in je hersenen. Andersom kan dat niet. Het kan niet dat je iets ziet zonder er naar gekeken te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik een + kon geven deed ik dat meteen! Bedankt voor het antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van mij dan wel een plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van mij ook+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal niet want ik heb maar 1 plus :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het juist andersom. Ik vind kijken iets dat je bewust doet en zien iets dat onbewust kan gebeuren. Ik kijk, bewust, naar mijn scherm en zie mijn toetsenbord nog wel in m'n onderste ooghoeken, maar ik kijk er niet bewust naar, want ik kan blind typen. Als ik er bewust naar ga kijken, dan richt ik mijn ogen erop en zie ik het scherm slechts nog in m'n ooghoek.
Kijken staat tot zien als horen staat tot luisteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja daar ben ik het mee eens :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima vergelijking! +
Zien is meer bewust van wat je ziet dan kijken.

Kijken zonder zien kan wel.
Zien zonder kijken kan niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat is niet hetzelfde.

- Kijken gaat over wat je doet: je richt je ogen en je aandacht ergens naartoe. In de hoop iets waar te nemen.
- Zien gaat over wat er vervolgens gebeurt: het beeld komt op je netvlies, via je oogzenuw naar de hersenen, je herkent wat het is etcetera.