Wat ziet een kat in de spiegel?

Onze kat ziet niks in de spiegel. Als we hem ervoor houden dan lijkt hij de spiegel niet op te merken. Komt het doordat zijn ogen die spiegeling zien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
7.7K

Antwoorden (4)

Zichzelf, hij besteed er blijkbaar alleen niet zo gek veel aandacht aan..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dierenspecialisten zeggen dat een kat zich niet altijd kan herkennen in een spiegel en dat sommige katten ook werkelijk in de aanval gaan of proberen te spelen met "de kat die tegenover hun staat" Het kan dus zijn dat uw kat er niet zo lastig over denk en hier niet moeilijk over doet. Maar ze zien zichzelf wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zichzelf maar denkt dat het een ander is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn maar een beperkt aantal diersoorten, die zelfbewustzijn hebben. Mensapen bijvoorbeeld, en ik dacht dat het laatst ook is gevonden bij een bepaald soort dolfijn of haai. Die dieren herkennen zichzelf in de spiegel. Als je een vlek op hun kop maakt bijv. met lipstick, gaan ze iets doen om dat kwijt te raken. Op hun eigen lijf dus. Ze herkennen dat het een spiegelbeeld is.

Dit is niet zo bij katten, voor zover ik weet. Van honden zie je vaak, dat ze het spiegelbeeld als soortgenoot zien. Dat zou bij katten ook zo kunnen zijn. Katten negeren soortgenoten vaak, als ze eraan gewend zijn. Een hond gaat spelen, maar een kat loopt weg en kijkt/luistert (stiekum) wat de ander doet. En ja, als die andere kat in de spiegel dan ook wegloopt, betekent dat in kattentaal.... ??? Dat ze elkaar verder zullen negeren of zoiets??? Ik spreek geen kats....
Dat is wat ik erbij kan bedenken als je kat wel iets ziet.
Het kan natuurlijk ook zo zijn, dat je kat iets aan zijn ogen heeft, waardoor hij het spiegelbeeld niet goed ziet. Oja, het is wel bekend dat katten vooral bewegingen goed zien (nodig bij het jagen). Als je een spiegel bewegend voor je kat houdt, beweegt er meer dan alleen hij zelf. De aandacht gaat dan naar wat beweegt. Het spiegelbeeld van je stoel ofzo. Houd daar rekening mee bij het aanbieden. Veel plezier bij het gepuzzel. Leuke vraag!