Wat aten/dronken mensen in Nederland tijdens of net na de middeleeuwen?

Mijn vriendje zegt zalm maar dat vind ik echt raar klinken. Ik denk aardappels en varkensvlees ofzo

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (3)

Inderdaad veel vlees van varkens/kippen en graan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zalm is inderdaad een heel veel voorkomende vis, die gemakkelijk te vangen was in de rivieren.

Aardappels waren er nog niet, die kwamen later pas. Wel waren er een soort knollen die er een beetje vergelijkbaar mee waren, dat waren aardperen die sinds 1600 zo'n beetje in Europa verspreid werden.

Verder was er natuurlijk bier om te drinken. Water was niet zo veilig, want waterzuivering was nog niet zo erg ontwikkeld.
13 jaar geleden
Pap, Roggebrood, peulvruchten, kool.
Zie ook onderstaande link.

http://www.historisch-openluchtmuseum-eindhoven.nl/middeleeuwen/Brabant/eten_laat_me.html

Aardappels zijn van veel later, pas vanaf ongeveer 1700 werd dit in nederland als voedsel gezien.