Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan ik aansprakelijk gesteld worden voor de schulden van mijn vriendin

kan ik aansprakelijk gesteld worden voor de financiele schulden van mijn vriendin die zij voor mijn tijd heeft gemaakt. wij willen graag gaan samen wonen maar weten niet of dat ze de schuld dan bij mij komen eisen omdat we dan samen wonen.

Toegevoegd na 17 minuten:
of kan ik haar in huis nemen als vriendendienst omdat ze het zelf niet kan betalen dus (zonder relatie
)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Hoe triest t ook klinkt ja dit kan. Als jou vriendin bij jou woont dan hebben jullie een gemeenschappelijk huishouden. Dit betekent dat ze aanspraak kunnen maken op jullie gemeenschappelijke goederen. Ze gaan helaas niet vragen wat is van jou en wat is van haar?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jullie hebben gewoon gescheiden vermogens, pas als jullie officieel laten vastleggen dat jullie in gemeenschap van goederen getrouwd zijn of samenwonen, ben je voor haar schulden aansprakelijk. Zolang je dat niet doet is jouw vermogen gewoon gescheiden van haar vermogen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang jij geen gezamelijke rekening met haar gaat openen en jij alles op jouw naam blijft houden, zal het ook niet jouw schuld gaan worden.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als het zo ver is dat de bank toestemming van de rechter heeft om beslag te leggen op de goederen van de schuldenaar en deze woont bij iemand in, dan mag de gerechtsdeurwaarder in principe alleen de goederen meenemen die eigendom van de schuldenaar zijn.

Het probleem hierbij is dat het lang niet gemakkelijk is om aan te tonen welke goederen van wie zijn. Je loopt dus een risico om iemand met dergelijke schulden in huis te nemen, tenzij je kunt aantonen dat de goederen waar beslag voor dreigt van jou zijn. Dit kun je bijvoorbeeld laten vastleggen in een notariële akte.
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang jullie volgens de belasting een gescheiden financiële huishouding voeten, en je dit kan aantonen blijft de schuld bij haar
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding