Hoe kom het Als je knoflook gaat eten je later uit je mond stinkt???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (2)

Het probleem met knoflookgeur zit niet in de mond, maar in de maag. Daar ontstaat een zwavelverbinding die stinkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oké !!! +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 ?
Als je knoflook eet komt dit in de maag en darmen en worden er stoffen opgenomen in het bloed. Deze stoffen worden afgebroken. De resten (vezels) poep je uit.

Waar komt de stank nu echt vandaan?

Knoflook bevat een aantal zwavelverbindingen. Na consumptie worden de meeste verbindingen afgebroken, maar allylmethylsulfide (AMS) niet. Deze stof kan het lichaam niet afbreken.

Deze stof wordt via het bloed door het hele lichaam getransporteerd en komt o.a. in de longen. In de haarvaten van de longen kan de stof via diffusie vanuit de haarvaten de longblaasjes in waardoor je het uitademt. Dit verzorgt de specifieke geur van knoflook, die vaak ook de volgende dag nog te ruiken is.

De geur gaat op deze manier vanzelf weg uit het bloed.

Alleen als je stukjes knoflook tussen je tanden hebt zitten kan je ook hierdoor uit je mond ruiken. Een klassiek middel tegen de geur is het kauwen op peterselie. Dit haalt de geur wel wat weg uit de mond, maar voorkomt niet dat het AMS in het bloed komt en de volgende dag nog steeds een specifieke knoflookadem kan geven.