Ik heb al 2 en een half jaar verkering, verliefd of liefde?

Weet jij het antwoord?

/2500

Na 2,5 jaar kan verliefdheid langzamerhand zijn uitgegroeid tot 'echte' liefde die ervoor zorgt dat jullie nog steeds bij elkaar zijn. Het kan ook zijn dat je nog steeds hartstikke verliefd bent, al wordt dat vaak wel wat minder heftig na verloop van tijd. Is ook eeuwig niet vol te houden, verliefd zijn...Hoewel, ik ken een bejaard echtpaar dat al 60 jaar getrouwd is en nog steeds verkikkerd op elkaar. Ze hebben die vlinders waarschijnlijk niet meer, maar de man zit nog steeds vol trots met pretlichtjes in zijn ogen naar zijn vrouw te kijken als ze grappige dingen zegt of enthousiast uit de hoek komt...En in gezelschap raakt zij hem af en toe even heimelijk aan als ze denkt dat niemand kijkt. Het één (verliefdheid) hoeft het ander (liefde) niet uit te sluiten.

Hormonen en neurotransmitters (oa. fenylethylamine, noradrenaline, adrenaline, endorfine, dopamine en oxytocine veroorzaken het gevoel verliefd te zijn. Het lichaam heeft een beperkte capaciteit deze stoffen aan te maken, of uit het voedsel te halen. Daardoor gaat het aparte gevoel dat je in het begin ervaart vaak weg. Dit is een pure wetenschappelijke benadering, maar er zit wel een grote kern van waarheid in. Het gaat om het gevoel, en als deze stoffen je niet meer dat speciale gevoel geven zou je 'technisch gezien' niet meer van verliefdheid kunnen spreken. Ik denk dat na 2,5 jaar liefde sterker is dan verliefdheid. Maar zoals al eerder gezegd, het eens sluit het ander niet uit.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100