Word 'buiten' slapen getolereerd in Nederland?

Stel dat ik buiten ergens op een grasveldje ga pitten. Zullen ze me dan bekeuren ook als ik geen overlast veroorzaak? En controleert de politie dat vaak bij bijvoorbeeld gebieden waar een festival is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.8K
Kimath
13 jaar geleden
Ik denk dat ze je dan oppakken omdat je dan net een zwerver lijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar zwervers pakken ze toch ook niet op? En als we geen overlast veroorzaken is er toch niks aan de hand?

Antwoorden (3)

Bij festivals is er altijd een versterkte politiecontrole. Als jij ergens ligt te pitten gaat er bij de politie een knopje om. Die is dronken. En als ze dan zien dat je niet dronken bent vinden ze toch wel een manier om je weg te sturen. Want stel je voor dat iedereen op een festival ergens op een grasveldje zou gaan liggen. Dat zou leuk worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, op een grasveldje slapen doen ze toch al.. Haha!
Bedankt voor je antwoord, dan ga ik toch maar ergens proberen te logeren..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar ga je naartoe dan?
Nee, volgens mij wordt dit wildcamperen genoemd..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds 1 januari 2008 bestaat de Wet op de Openluchtrecreatie niet meer. Landelijk is er dus niks meer, wat buiten slapen verbied.

Wel kan een gemeente in de APV regelen dat dit buiten slapen niet is toegestaan.

In de model APV voor Nederlandse gemeenten staat het als volgt verwoord:
Het is verboden ten behoeve van recreatief nachtverblijf
kampeermiddelen te plaatsen of geplaatst te houden
buiten een kampeerterrein dat als zodanig in het
bestemmingsplan is bestemd of mede bestemd.

In dit artikel wordt gesproken van nachtverblijf. Overdag is het artikel dus niet van toepassing.

Bovendien spreekt het artikel over kampeermiddelen. Dus als je geen tent of slaapzak gebruikt, mag je gewoon op het gras gaan slapen.

Wel kan het zijn dat de gemeente bij festivals een bepaald gebied tot risicogebied aanwijst. Voor dit gebied gelden dan speciale regels. De regels worden door de gemeente via de gebruikelijke kanalen kenbaar gemaakt.