Waar moeten deze kinderen wonen (zie beschrijving)?

Het volgende geval doet zich voor. Er zijn vier kinderen van 10, 12, 16 en 18 jaar. De ouders van de kinderen zijn gescheiden. Hun moeder heeft inmiddels een nieuwe vriend waar ze mee samenwoont. De kinderen wonen bij de moeder en haar vriend. De vader woont in het buitenland. Dan komt de moeder plotseling te overlijden. Moeten deze kinderen bij hun vader in het buitenland gaan wonen? Moeten ze bij de vriend van hun overleden moeder blijven? Of mogen ze zelf kiezen? En zo ja, vanaf welke leeftijd mogen ze dat zelf kiezen? En als ze mogen kiezen, moeten ze dan allemaal bij dezelfde persoon gaan wonen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat triest voor de kinderen!

Antwoorden (3)

Vanaf 12 mogen ze zelf mee kiezen maar gezien studie, etc. zullen ze meestal of bij de stiefvader blijven (indien voogdij) of naar een zus van dus een tante in dit geval. Vaak krigt zo'n persoon nml de voogdij in de praktijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik weet is dat kinderen vanaf hun 12 jaar zelfstandig mogen kiezen waar zij willen wonen. Als in een contract tussen vrouw en nieuwe vriend is vastgelegd dat kinderen na overlijden bij de vriend komt te wonen, kunnen de kinderen van 12 jaar en ouder zelf kiezen of ze dat wel willen of dat zij naar hun vader willen. Andersom net zo. Als er in het contract (als daar al sprake van is) niks is vastgelegd, zal er tussen de nieuwe vriend en de vader overlegd moet worden wat er gaat gebeuren. Voor de kinderen zal het ook erg prettig zijn mee te mogen beslissen, lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanaf 12 luistert de rechter ook naar de wensen van het kind en mag deze zelf aangevencwaar die wil wonen. De jongste zal in dit geval bij vader 'moeten' wonen, tenzij directe fam en het kind aangeven dit niet te willen. Overleg ook met vader, wat zijn wensen zijn, geef aan wat het beste voor het kind is, wat het jonge kind zelf wil, voor er geruzie bij de rechtbank aan te pas komt. En mocht het bij de rechter komen, zorg dan dat je goede argumenten hebt