In de garderobe van een restaurant: "De Directie stelt zich niet aansprakelijk voor...". Je leest deze onzinzin en wat doe je?

Het is immers vanzelfsprekend dat de Directie zichzelf niet aansprakelijk stelt! Dat doet degene wiens (bijvoorbeeld) jas wordt vermist wel. Kortom... het IS een onzinzin. Maar... laat je het daarbij, of maak je de mensen van het restaurant erop attent? Waarom wel en waarom niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.6K

Het beste antwoord

De tekst is juridisch bedoelt, als een soort disclaimer (en gaat in de praktijk niet altijd op trouwens ; de wet is meestal sterker dan de voorwaarden) , maar in de praktijk vallen eigenlijk alleen juristen (en taalkundigen) er over.
En meestal kun je er ook maar beter niks over zeggen, want alleen al proberen het uit te leggen aan iemand die het uit zichzelf niet ziet, is paarlen voor de zwijnen, zogezegd.

Het is een vorm van sjieker willen doen dan je bent, en ook een beetje mensen op het verkeerde been zetten wellicht, want 'de directie kan niet aansprakelijk gesteld worden voor' of 'de directie is niet aansprakelijk voor' of zelfs 'acht zich niet aasprakelijk voor' is danwel duidelijk, maar juridisch toch vaak onjuist. Pas in de praktijk van een schadegeval zal moeten blijken inhoeverre de directie aansprakelijk gesteld wordt.

Maar in de praktijk weet iedereen wat er mee bedoeld wordt, en je komt de zin in feite ZO vaak tegen, dat hij al bijna zijn eigen 'betekenis' heeft gekregen. We lezen er dus gewoon overheen ; als er wat gebeurt is het toch de wet die beslis wie aansprakelijk is. En dat is wel degelijk soms ook de 'derektie'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk.. daar heb ik nou wat aan! Dit is een interessante redenering! Dank!

Andere antwoorden (7)

Dat heeft geen zin. Ze hebben het er niet voor niets opgehangen, namelijk om gezeur te voorkomen.
Het is niet verboden om zo een bordje op te hangen, maar het burgerlijk wetboek is de baas, en spreekt dat soort bordjes tegen.
Dus, mocht je je jas kwijt zijn kun je die gewoon claimen,
het bordje heeft geen waarde.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt... is het alleen niet een beetje sneu dat mensen zo 'niet-kritisch' zijn op de taal, dat ze onzin accepteren?
AWM
14 jaar geleden
Wat mij betreft is het geen taalkundige kwestie. Het is misschien wel intimiderend bedoeld. Ze hopen dat, mocht je je jas kwijt zijn, gewezen op het bordje, dat je schouderophalend het pand verlaat, omdat je je eigen schuld is. Nu dat ik het zo omschrijf vind ik eigenlijk dat het verboden zou moeten worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, het zou wel verboden mogen worden. Overigens is dit bordje als voorwaarde voor het gebruik van de garderobe waarschijnlijk al nietig te verklaren, puur het feit dat de gemiddelde Nederlander dat niet zal weten maakt dat er inderdaad mensen ten onrechte schouderophalend zullen vertrekken als er iets misgaat.
Ik vind het niet zo'n onzinzin omdat het duidelijk is wat de directie bedoelt. Ze willen niet aansprakelijk gesteld worden. Maar of dat juridisch kan is maar de vraag. Als je tegen betaling je jas hebt afgegeven is de directie wel degelijk aansprakelijk te stellen bij vermissing of schade, zie bijgaande jurispudentie.

Toegevoegd op 22-06-2009 20:06:24
NB. Dit geld alleen als je de jas betaalt of niet afgeeft. Als je zelf je jas ophangt aan een haakje is het je eigen probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn redenering is en taalgevoel zegt dat deze zin NOOIT zal gebeuren: een directie zal zichzelf NOOIT aansprakelijk stellen. Dat wordt door de benadeelde gedaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt, maar mijn antwoord is dat ik dat niet zo zal interpreteren en inderdaad zelf de eigenaar aansprakelijk stel.
Ze moeten wel, want als er niet zo´n bordje hangt is er een smartass die van de afwezigheid van het bordje gebruik wil maken...

Ik zag ooit een jas hangen met een kaartje: Afblijven, deze jas is van wereldkampioen boksen...
Toen ik gegeten had en weg wilde gaan, hing er geen jas meer, maar alleen een kaartje, waarop stond: Deze jas was meegenomen door wereldkampioen hardlopen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik laat het bordje hangen, ga er niet over klagen, maar het is wel handig dat het er hangt, vooral voor het bedrijf, want DAAR hangt het bewijs dat zij er niks mee te maken hebben als jij je jas/tas kwijt bent. Als het er niet zou hangen en je wordt van je jas/tas beroofd kunnen ze alleen zeggen: Nee, wij zijn niet aansprakelijk hier voor, dat staat in de wet (dan hebben ze het bijvoorbeeld ergens op papier staan) en dan heb je al helemaal het gezeur van: Ja, maar dat zeggen jullie nu, dat wist ik helemaal niet! Dus het voorkomt ook gezeur voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Taalkundig is het inderdaad krom. Maar ik zou er niets van zeggen. Mocht het zover komen dat een jas gejat is, dan maakt het niet meer uit of het correct nederlands is. De eigenaar zal geen verantwoordelijkheid nemen voor de verdwenen jas en een rechtzaak beginnen kost meer dan een jas, dus alleen een zielige zeur met te veel geld zal daar aan beginnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik maak ze er niet op attent, maar breng ook mijn jas niet bij de garderobe, stel je voor dat er wat gebeurt met mijn jas dan heb ik geen poot om op te staan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vroeger was het niet vanzelfsprekend dat de directie niet aansprakelijk was... maar ze zorgden er wel voor dat er niets met je jas gebeurde...
vroeger gaf je je jas af aan de persoon die je ontving bij de ingang... die hing jouw jas dan in de garderobe [bewaking (garder) mantels(robe)] waar er op gelet werd...
later kwamen er gewoon kapstokken waar niemand speciaal op de jassen lette... en hing de directie zo'n bordje op...
ga er maar vanuit dat je dan zelf op je jas moet letten...

Toegevoegd op 23-06-2009 11:38:53
de directie kan/wil/hoeft niet aansprakelijk gesteld worden... dat zou beter kloppen...
en ik laat het erbij... eer dat je dat aan iemand hebt uitgelegd... is je eten koud...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben geneigd het te zeggen (als ik het al zou zeggen) bij het weggaan.