Is het schadelijk om veel cola te drinken? Zie omachrijving

Ik drink op een normale dag meer dan een liter cola. Al snel anderhalve liter.
Is dit schadelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
8.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry voor typefout: omschrijving.

Het beste antwoord

Veel cola schijnt erg slecht te zijn voor je nieren. Er zit veel fosforzuur in cola.
Bij andere soorten frisdranken maakt men daarvoor gebruik van citroenzuur. Een hoge hoeveelheid fosforzuur zou de werking van de nieren aantasten en het ontstaan van nierstenen bevorderen. Om dit fenomeen te illustreren hebben Amerikaanse onderzoekers 500 mensen gezocht bij wie recent nierinsufficiëntie was ontdekt. Er werd gevraagd naar hun eetgewoonten en hun drankgebruik. Deze gegevens werden vervolgens vergeleken met die van een controlegroep. De onderzoekers stelden vast dat het risico op nierinsufficiëntie vanaf twee glazen cola verdubbelt, iets wat overigens ook geldt voor cola light. Bij de andere frisdranken werd geen enkele aanwijzing gevonden, wat het vermoeden versterkt dat de klachten wel degelijk worden veroorzaakt door fosforzuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ja so nou en of je bent je gebit aan het vern**ken met alle suiker ook gaat als je zo door gaat je maag er een keer aan en door alle calorieen zul je bagger vet worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben erg mager en kan eten en drinken wat ik wil. Ook met mijn gebit is niks mis.. Dus is het behalve dat nog schadelijk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cola is ook erg zuur.
Als je erg mager bent, kun je beter dingen eten waar goede voedingsstoffen in zitten.
Ja , want in cola zitten veel suikers. Dus je kan het nog wel drinken alleen minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een beetje is niet erg maar je mag ongeveer 2a3 glaasjes per dag
Anders heb je heeeele grote kans op suiker ziekte en dat ik geen pretje daar kom je nooit meet van af!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het drinken van grote hoeveelheden cola leidt tot verzwakking van het spiergestel en in extreme gevallen zelfs tot verlamming. Dat blijkt uit een nieuwe studie. Het drinken van bovenmatig veel cola kan het kaliumgehalte in het bloed drastisch doen dalen, waardoor de kans op spierklachten groot wordt. Dat meldt de Griekse hoofdonderzoeker Moses Elisaf in het wetenschappelijk tijdschrift International Journal of Clinical Practic.
Zo noemt hij het voorbeeld van een Australische boer, die op de Intensive Care moest worden opgenomen, omdat zijn longspieren deels verlamd waren geraakt door het drinken van 4 tot 10 liter cola per dag (dat is dus wel extreem veel....).
De onderzoekers vermoeden dat ook een kleinere hoeveelheid cola al kan leiden tot klachten. Vooral de stoffen fructose, glucose en cafeïne hebben volgens de onderzoekers een negatieve invloed op het kaliumgehalte van mensen. De ingrediënten zouden echter ook andere kwalen en klachten kunnen veroorzaken, zoals misselijkheid, vermoeidheid en verlies van eetlust.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je 4 tot 10 liter vocht per dag drinkt, spoel je sowieso uit (mineralenverlies), ook als je gewoon water drinkt.